Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove
Ikk stelde vast: massaproductie leidt tot uniformisering. Kapitalistische industrialisatie gaat gepaard met een gehomogeniseerde, gemechaniseerde massaproductie. Dus, de stelling dat kapitalisme tot meer individuele vrijheid zou leiden, valt zwaar te betwijfelen.
Op zich toch geen revolutionaire stelling, nee?
|
Laat ik je stelling dan even voor je vertalen. Kwestie dat het in gewoon Nederlands staat.
'De stelling dat er door meer verschillende goederen, meer vrije tijd, langere levensduur en hogere reeële lonen, er meer individuele vrijheid is gekomen, valt zwaar te betwijfelen.'
Met alle respect voor uw formulering, maar ja, ik vind dat een revolutionaire stelling.
Je mag overigens 'kapitalistische' weg laten voor industrialisatie. Enfin, tenzij je vindt dat een
ander soort van industrialisatie niét deze kenmerken zal hebben: "gaat gepaard met een gehomogeniseerde, gemechaniseerde massaproductie."
Ik zou verder niet weten waarom een gehomogeniseerde, gemechaniseerde massaproductie zou leiden tot minder individuele vrijheid.
Vroeger had je ook 'geen' vrijheid op je werk. Dat is nu eens dat vrij constant is gebleven.