Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel
Het is ook in diezelfde Belgische context dat de Franstalige gemeentebesturen van de Randgemeenten een aansluiting bij het Brusselse Gewest nastreven. Neem België weg en Brussel gaat het in een niet-Vlaamse constellatie onmiddellijk een stuk zwaarder hebben, waardoor het juist de rijke Randgemeenten zouden zijn die de grootste last van het Gewest zouden moeten dragen in plaats van de huidige toegeeflijke Vlaamse sponsor. In dat geval zou het romantische ideaalbeeld van het 'Franstalige vaderland Belgique' voor de gemeentebesturen allicht al direct een stuk minder rooskleurig ogen en zou het eerder wel eens kunnen dat men daar gewoon vrijwillig voor Vlaanderen kiest.
|
U haalt steeds financiële argumenten en hoopt dat als ze de rekening zien dat ze dan wel zullen bijdraaien maar bon mensen nemen niet alleen beslissing op basis van financiële argumenten. De franstaligen in de rand behoren economisch tot de groep die het zich kunnen permiteren om andere dan economische factoren in overweging te nemen. Het allochtoon laaggeschoold en veelal werkloos plebs in Brussel waar Pelgrim zijn hoop op vestigt kunnen dat niet en het is maar zeer de vraag of "Vlaanderen" in die mensen geïnteresseerd is. Moest ik u zijn zou ik me op eerder op die mensen richten. Het zijn ook die mensen die hun kinderen naar Nederlandstalige scholen sturen.
De provincie Waals-Brabant is de rijkste provincie van het land en de randgemeenten wellicht de rijkste van Vlaams-Brabant. Niet alle Brusselse gemeenten zijn trouwens arm. Een aantal boeren ook goed. De provincies Vlaams-Brabant, Namen en Luxemburg doen het ook niet slecht. Luik en Charleroi zijn probleemgevallen maar ook daar zijn er hier en daar lichtpuntjes. Ik denk aan de luchthavens en zo. Farmaceutische industrie etc..