Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Is het dan zo vergezocht om het Nederlands als een volwaardige academische taal te zien?
Ik heb het er onlangs nog met een Franstalige kameraad over gehad. De Franstaligen begrijpen (terecht) onze taalbekommernissen niet: waarom hebben de Vlamingen voor (hoger) onderwijs in de moedertaal gestreden, als nu steeds meer cursussen in het Engels worden gegeven? Zij denken dus dat wij vooral anti-Franstalig zijn, maar geen probleem hebben met verengelsing (en in Nederland is het ook zo!).
Kijk, die domme, kruiperige mentaliteit van de Vlamingen is een van de redenen waarom ik weinig heil van "onafhankelijkheid" verwacht. Zolang dit volk niet verandert, zal een eigen staat(je) weinig verschil maken.
|
Ik had je niet goed begrepen. Ik dacht dat je op studiemateriaal doelde. Het is weinig doenlijk om voor de meeste studies voornamelijk Nederlandse studieboeken te gebruiken. Per studierichting verschilt het natuurlijk; voor rechten is Nederlands de voornaamste taal.
Wat betreft curssusen ben ik het met je eens dat die voornamelijk in het Nederlands moeten plaatsvinden. De begrippen die in een buitenlandse taal worden ontwikkeld, zullen op een bepaald moment in het Nederlands moeten worden vertaald. Het is het beste om dat op academisch niveau te doen. Anders ontstaat het gevaar dat op de werkvloer in de communicatie met lager geschoolde werknemers per bedrijf of zelfs op individueel niveau vertalingen worden bedacht. Dat kan leiden tot onwenselijke spraakverwarringen.
Het laat onverlet dat incidenteel cursussen in het Engels kunnen worden gegeven. Ooit had ik een Amerikaanse prof. Ik vond het leerzaam voor mij op niveau in het Engels te oefenen. Ik had geen bezwaar tegen zijn cursussen. Maar zoals betoogd, ik ben tegen een ganse studie in het Engels. Hoewel, dat hangt ook weer af van de studierichting. Ik ken een studie 'international management', waar de cursussen alleen in het Engels worden gegeven. De opzet van die studie is bedoeld voor diegenen die als afgestudeerde in internationale functies komen te werken.