Ikzelf heb jaren "vastgezeten" als het ware in uniformscholen.
Geen echt strikte schooluniform. Dus gewoon blauwe rok en witte tshirts etc.
Bij ons was dan (ook nog het millettijdperk) de miserie dan weer, dat wie geen blauwe millet kon betalen, of geen tshirts/sokken van Chipie, Chevignon, of geen Sebago's etc er gewoon uit lag.
Ik haatte die opgeblazen jasjes zo hard. Al hing er één in mijn kast.
Die zwarte pilotenvesten vroeger (met die oranje binnenkant), die droeg ik wel. En als de directrice teveel van haar oren maakte, droeg ik hem gewoon binnenstebuiten.
Rokken moesten tot 10cm onder de knie minimum ! En nog zo van die domme regeltjes.
Van wakker gelegen heb ik nooit, ik deed men eigen zin, ze mochten al blij zijn dat ik uberhaupt iets blauws droeg.
Mijn oudste gaat nu niet meer naar een uniformschool hier, en dat gaat heel goed. Ik zou het hem nooit meer aandoen, ook kinderen hebben recht op hun eigen identiteit en moeten niet opgaan in de massa. Zolang ik niet hoor dat hij andere mensen uitlacht/pest omdat ze mss geen dure kledij kunnen veroorloven, is het ok voor mij.
Op zijn school zitten ook mensen die het thuis niet breed hebben, hier worden die geholpen door andere ouders ipv belachelijk gemaaktof gemeden zoals de pest. (zoals in Antwerpen wel heel vaak het geval was)
|