Mijn zoon zit in het eerste jaar secundair. Hij vertelt me dat klasgenoten wel eens pronken met een mes op de speelplaats. Na wat in Oostende gebeurd is, lijkt me dat onverantwoord gevaarlijk. De klastitularis beweert dat ze de boekentassen niet mag controleren om de privacy van de jongens niet te schenden. Is dat zo?» (Dirk K.)
De inhoud van de boekentas controleren, mag een school inderdaad niet. Daarmee schendt ze de privacy van de leerlingen en dat is een mensenrecht. Ook al vermoedt de titularis dat de leerling in kwestie een mes bij heeft, ze mag zijn boekentas of jaszak niet doorzoeken. Daarvoor moet ze de politie inschakelen.
De school mag wel aan een leerling vragen om op vrijwillige basis zijn boekentas open te doen. Dat betekent dat de leerling ook kan weigeren. In dat geval moet hij enkel bij tussenkomst van de politie de inhoud van zijn boekentas prijsgeven.
Klasse voor Leerkrachten 103, maart 2007
Gelukkig was daar alweer op radio een persoon , die kwam vertellen dat het ook de verantwoordelijkheid van de school was.
En de politie staat te springen om zo'n gevalletjes af te haspelen.
Laatst gewijzigd door boerenverstand : 4 september 2007 om 23:10.
|