Los bericht bekijken
Oud 9 september 2007, 08:08   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard levend schapentransport van Afirka naar hier: dat is toch te vermijden

Ik ben zeker geen vegetariër, ik eet zeer graag een stuk vlees (al probeer ik te minderen, gezondheid niewaar ...) en wat betreft dierenrechten vind ik absoluut dat nodeloos lijden van dieren vermeden moet worden, en dat zou zo ongeveer het enigste dierenrecht moeten zijn.

Wat godsdienstbeleving betreft, ben ik voorstander van individuele vrijheid: als moslims een schaap willen slachten voor hunnen allah, okee voor mij, mits bovenstaande regel (niet nodeloos doen lijden: fatsoenlijke keeloversnijding, schaap verdoofd binnen de sekonde ..) en natuurlijk het probleem van de slachtafval.
Ik begrijp wel niet dat ze hunnen allah daar een plezier mee doen, maar dat is hun zaak, niet de mijne.

Maar wat ik nu lees in de standaard on line, dat gaat toch problemen geven met het aspekt "nodeloos lijden".
Transport van levende slachtdieren over grotere afstanden dan van boerderij naar nabijgelegen slachthuis, dat is om moeilijkheden vragen. De ekonomische druk om het transport zo goedkoop mogelijk te houden, is te groot. Dat verstaat toch het kleinste ekonomische verstand.

Dus hier moet toch iets gebeuren.
Kunnen ze de imams niet oproepen om toe te staan dat twee broers, of twee vrienden, tesamen slechts één schaap slachten?
Of dat een Afrikaanse moslim, gefilmd en op een moslim-you-tube geplaatst, betaald door onze moslim uit Antwerpen, Molenbeek of Gent, het karweitje opknapt en het schapenvlees uitdeelt aan sukkelaars in Afrika ??
Allez, met een beetje goede wil kunnen wat senten uit ontwikkelingshulp hieraan besteed worden (maar niet teveel hé, anders gaan de kaloten janken om met de ziekenkas naar Lourdes te gaan ...)

knip en plak

zondag 09 september 2007 | Bron: BELGA
Niet genoeg schapen voor Offerfeest

BRUSSEL - Er dreigt een tekort aan schapen voor het islamitische Offerfeest op 19 en 20 december. Blauwtong slaat zo wild om zich heen dat het aantal schapen met 115.000 �* 120.000 tot een dramatisch dieptepunt is gezakt.
Een op de twee schapenkwekers heeft met de ziekte te maken. Men verwacht dat nog duizenden dieren zullen sterven. In combinatie met de verkoop van gezonde schapen tijdens de komende maanden leidt dat haast zeker tot een tekort, zeggen Europese experts.

Voor ons land zijn naar schatting 10.000 tot 12.000 schapen nodig. Een mogelijkheid is schapen importeren uit Senegal en Mali. Die Afrikaanse landen zitten met een overschot. BELGA

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden