Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki
Zit mijn homoseksualiteit daar voor iets tussen? Tja, kijk, mijn homoseksualiteit zit verweven in mijn leven, net zoals ik vermoed dat jouw seksualiteit ook jouw leven beïnvloedt. Ik kan dat aspect van mijn persoonlijkheid niet afzetten als een schakelaar, het is een stuk van mezelf. Niet het belangrijkste stuk, en ook niet een stuk dat me buitenmatig interesseert, en al helemaal niet een stuk waaraan ik wil dat anderen zich interesseren, maar niettemin een stuk. Ik veronderstel dat iemand bij de keuze van een avatar instinctmatig grijpt naar iets wat min of meer bij zijn of haar persoon past. Ik zie me bijvoorbeeld geen Vlaamse leeuw of een rugbybal te kiezen, want die twee zaken hebben geen enkele link met mijn persoon of mijn interesses. Ik veronderstel ook dat als ik geen homo zou zijn, ik waarschijnlijk niet op de afbeelding van Niankhkhnum en Khnumhotep zou gekomen zijn om als avatar te gebruiken. Die kans lijkt me vrij klein, alhoewel het niet onmogelijk is.
Maar waar het me om draait, en wat me inderdaad boos maakt, is dat ik geenszins de bewuste intentie heb om op welke manier dan ook mijn homoseksualiteit in de verf te zetten of te etaleren. Ik zou begot niet weten waarom ik dat zou willen doen. Ik wil er ook geen boodschap of zoiets mee geven. Het is gewoon een afbeelding, die je mooi kan vinden of niet. Mijn haren gaan overeind staan als mensen me beschuldigingen over verborgen bedoelingen in de schoenen willen schuiven, of veralgemenende uitspraken over homo's in die trant beginnen doen.
Ik aanvaard je verontschuldigingen.
|
De antieke afbeelding die u als avatar gebruikt, vind ik ook mooi, en de meesten met mij denk ik. Als je door de pagina's van dit forum scrolt, springt deze avatar er ook niet direct uit. Behalve dan misschien om zijn ingetogen, waardige symboliek. Die van Raf en Andromeda, om er maar twee te noemen, vallen wél op. Hoe zou dat komen? Allicht omdat er op veel explicieter en voor hetero's minder smaakvolle manier wordt uitgepakt met afwijkend seksueel gedrag. Mijn beginvraag richtte zich dus allerminst tot Doki, omdat hij inderdaad zijn geaardheid niet etaleert, maar wel waardig toont. Er is een wezenlijk verschil tussen beide. Mocht Ultima een avatar kiezen, dan zou het best kunnen dat het iets in de stijl van Doki zou zijn. Hij zou echter nooit expliciet tongdraaiende mannen kiezen, omdat hij nu eenmaal smaak heeft en respect voor de gevoelens van anderen. Zoals ik in het begin al eens vermeldde, heb ik het er met mijn schoonbroer al meermaal over gehad en hij vindt het, net als ik, absoluut niet nodig om voor de aanvaarding van homoseksualiteit nog langer luid roepend op de barricades te staan. Wie homo's nu nog niet aanvaardt zoals ze zijn, zal het wel nooit doen. Nog permissiever (hier niet in de negatieve betekenis gebruikt) wordt onze maatschappij wellicht niet meer. Nu toch verder blijven uitschreeuwen dat homosekuelen best�*�*n en moeten aanvaard worden is een beetje pathetisch en het schiet zijn doel voorbij. Waardig deel uitmaken van de samenleving is in deze fase meer dan genoeg. Vandaar kwam ook mijn oorspronkelijke vraag: waarom moeten sommige homo's per se BLIJVEN opvallen en krampachtig een ontvoogdingsstrijd blijven voeren, bijvoorbeeld met zeer expliciete, voor hetero's provocerende avatar's, relnichten, pluimkonten en strandjeanetten. Ik herhaal het: de homo's die ik ken, zijn zeer sympathieke kerels die onverbloemd en met waardigheid voor hun geaardheid uitkomen, maar die zich niet geroepen voelen om verder te militeren in een strijd die al lang gestreden is. Homohaters die nu nog haters zijn, zul je niet met een expliciete avatar of een pluim in je kont bekeren. Integendeel. Mijn vraag was dus meteen een pleidooi om met dit zielige gedrag te stoppen. Net zoals ik halve manwijven, die denken dat de emancipatie nog maar pas gestart is, zou aanraden om van de barricaden af te komen. Het is er heel eenzaam en degenen die nu nog op dit passé spektakel staan toe te kijken, doen dat uit leedvermaak of in het beste geval uit medelijden.
Natuurlijk zullen sommige homo's nu nog maar eens afkomen met het argument dat ze die avatar gewoon 'mooi' vinden. Als beroepsfotograaf kan ik ze dan alvast teleurstellen: zowel de avatar van Raf als die van Andromeda zijn geen fotografische hoogvliegers. Ze zijn vooral onnodig sloganesk en dat doet de homozaak geen goed.