Los bericht bekijken
Oud 11 september 2007, 00:27   #23
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Leuke tekst.

Maar wat zowel Geysels als Dewever - imo - vergeten is dat mensen hun identeitit zelf kiezen. Noch Geysels, noch Dewever zijn in staat te zeggen hoe dé mens zijn identeit kiest (of dient te kiezen). De ene doet het op basis van etniciteit-afkomst, de ander doet het op basis van andere kenmerken.

Ik voel me Vlaming. Maar dan echt, hé. Ik ga hopelijk lid worden van een typisch Vlaamse vereniging. Maar ik voel me ook Belg. En dan ook echt. Ik voel me vooral een Antwerpenaar. Enfin, als we het over geografische elementen hebben. Maar ik voel me ook Muse-fan, liberaal, tiener en filosoof in opleiding. Om maar iets te zeggen.

Vooral met dit heb ik last.

Voor mij - en blijkbaar voor Geysels ook - hoeft dat niet relevant te zijn om staatsgrenzen daarop te enten. Maar voor anderen blijkbaar wel. Dat moet je ook respecteren. Dat mis ik wat bij Geysels. En als het voor hém toch niet relevant is, waarom het dan aan anderen niet gunnen, vraag ik me af.
Hoewel ik het principieel eens ben met Geysels stelling over identiteit, stel ik een blinde vlek bij hem vast: de Belgische identiteit passeert onder zijn radar. Een interessante analyse van deze blindheid vind ik terug bij John Sanctorum (Menzo van deze maand).