Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
De rand is al vele decennia grotendeels franstalig, en taalgrenzen blijven niet altijd hetzelfde, denken we maar aan Kosovo dat in de 19de eeuw nog grotendeels Servisch was, of Frans-Vlaanderen. Sociologische migraties van de grootstad naar de voorsteden is een logisch en onstopbaar fenomeen in heel de wereld. Dat die grootstad bij ons grotendeels franstalig is verandert daar niets aan. Vlaanderen weigert het te ondertekenen omdat ze dan de de facto tweetaligheid van de rand moeten erkennen. Trouwens die streek is in alles behalve naam reeds een deel van Brussel, als ik in Rode rondloop hoor ik veel meer Frans dan Nederlands en absoluut alles staat in de 2 talen aangegeven. Trouwens meer en meer Vlaamse Brusselaars en zelfs een groeiend aantal stemmen in Vlaanderen zelf beginnen de noodzaak in te zien van uitbreiding van Brussel. Over afschaffing van de faciliteiten wordt zelfs niet gesproken op deze regeringsformatie. Op die manier is er ook een aansluiting tussen Brussel en Wallonië, en dat is belangrijk in het geval Vlaanderen ooit de onafhankelijkheid zou uitroepen.
|
Wat een snert!
Rode was altijd een Vlaamse gemeente. Ik heb daar gewoond bij mijn
grootouders voor een paar jaar na 1945. Mijn grootvader was daar ettelijke jaren stationschef.
Ik heb daar nooit Frans horen spreken. Rode was door en door Vlaams.
Mijn oom , Noel Beke, was daar in het gemeentebestuur toen de Vlaamse
lijst met Aelgoet aan de macht was. Hij is door de CVP langs alle kanten
gesaboteerd toen hij een Vlaams woonbeleid had uitgewerkt. Hij leeft nog
en woont op DE HOEK vroeger (tot 1970) een volledig Vlaams gehucht
grenzend aan Waterloo. De Franstaligen die zich in Rode gevestigd hebben
weigeren botweg om zich aan te passen. De faciliteiten waren eerst uitdovend om de Franstaligen toe te laten zich aan te passen.
Wat een grap! Belgie is niet voor de Vlamingen gemaakt.
Weg ermee!