Los bericht bekijken
Oud 12 september 2007, 08:53   #1
Banneling

Standaard Moslim weigert mannelijke gynaecoloog bij risicobevalling

Moslim weigert mannelijke gynaecoloog bij risicobevalling
Een gynaecoloog van het Sint-Dimpnaziekenhuis in Geel was in alle staten toen hem de toegang tot de verloskamer werd geweigerd door de echtgenoot van een risicopatiënte. De aanstaande vader, een moslim, weigerde de hulp van een mannelijke gynaecoloog.

”Ik vraag me af of dat geen inbreuk is op de antidiscriminatiewetgeving. De hulp van een mannelijke arts weigeren is in elk geval een aanfluiting van waar geneeskunde om gaat”, zegt dokter Luc Verguts (foto), diensthoofd van de afdeling gynaecologie van Sint-Dimpna.

De patiënte van Pakistaanse oorsprong had al twee doodgeboortes gehad. De gynaecologe die haar eerder had onderzocht, was met vakantie. ”Het ging om een risicobevalling, maar ik kon geen kant uit”, zegt dokter Luc Verguts, diensthoofd gynaecologie. ”De vrouw had al acht centimeter opening, het was te laat om haar naar een ander ziekenhuis over te brengen. Met de echtgenoot was geen gesprek mogelijk. Ik heb dan aan twee ervaren vroedvrouwen gevraagd de bevalling te doen.Intussen hield ik de wacht achter de deur, voor het geval ik toch nog zou kunnen ingrijpen.”

”We proberen altijd dat soort probleemsituaties op te lossen door een vrouwelijke collega in te schakelen. Of door de patiënte tijdig naar de kraamkliniek in Mol te sturen. Maar daarvoor was het nu te laat. Gezien de toestand van de vrouw was het gevaar reëel dat er iets mis zou lopen of complicaties zouden optreden. Zou de rechter in dat geval accepteren dat ik niet optrad? Want als arts heb je een hulpverleningsplicht.”

Dokter Verguts beklemtoont dat hij het recht van elke patiënt op vrije artsenkeuze absoluut respecteert. ”Maar er zijn nu eenmaal situaties waarbij dat niet kan, zeker niet bij wachtdiensten. Een regionaal ziekenhuis kan ook niet terugvallen op reserves van vrouwelijke artsen. Hoe kunnen we ons werk nog goed doen als we rekening moeten houden met wetten van moslimfundamentalisten?” Verguts heeft het probleem via de Artsenkrant aangekaart. ”Het komt steeds vaker voor en er bestaan blijkbaar nog geen duidelijke richtlijnen over. Of moeten er eerst slachtoffers vallen?”

Gazet van Antwerpen 12.9.07

Opnieuw een staaltje van opdringerig moslimfundamentalisme. Het zijn dergelijke toestanden en vooral de vergoeilijkingen door de linkse pamperaars die maken dat een anti-islamiseringsbetoging broodnodig is.
Online is offline   Met citaat antwoorden