Ik werk en woon in Brussel, en zit dus altijd tussen de Franstaligen.
Ze hebben gewoon een cultureel superioriteitscomplex. Meer is dat niet.
En dat hebben ze niet alleen t.o.v. de Vlamingen, die met hun minderwaardigheidscomplex de zaak nog erger maken (Tip: spreek gewoon Nederlands in Brussel en ga ervan uit dat iedereen je verstaat tot het tegendeel duidelijk wordt.) maar t.o.v. iedereen.
Onlangs nog een discussie bijgewoond van Franstalige vrienden die het zo jammer vonden dat Engels de wereldtaal is ipv Frans: "Engels is toch maar een taal die haar woordenschat grotendeels van het Frans heeft afgeleid heeft en ver in de schaduw staat van het volmaakte Frans."
Als Vlaming sta je daar dan vol verbazing naar te luisteren, inderdaad.
Maar... misschien moeten we hier iets van de Franstaligen leren: een gezonde dosis complexloos cultureel zelfbesef.
En nog iets: als we willen dat het Nederlands voor vol wordt aangezien, is het niet slecht dat we allemaal de taal correct spreken.
Dat de Vlaamse dialecten nog steeds gekoesterd worden, blijft me echt een raadsel. Is er iets dat ons een boerser en achterlijker imago geeft dan dat? Als ik weer eens West-Vlaams gehakkel hoor in een of andere winkel in Brussel, zou ik ze bijna smeken om naar het Frans over te schakelen.
Net geestelijk gehandicapten!
|