Los bericht bekijken
Oud 15 september 2007, 07:45   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als ik de webstek van de Scottish National Party (www.snp.org) bekijk, stel ik vast dat deze integraal in het Engels is opgsteld. Nergens zie ik een verwijzing naar het Schots, noch naar de bewering dat het Schotse onafhankelijkheidsstreven zich op taal baseert.
Schotsengels wordt daarenboven nog grotendeels gezien als een plaatselijke vorm van het Engels, en niet als een aparte taal naast het Engels. Men kan de situatie in Schotland het best vergelijken met Zwitserland: in het dagelijkse leven is het al Zwitserduits wat de klop slaat, maar zodra de pen wordt vastgehouden of het heel formeel moet worden gaat men over naar het Standaardduits. Dat is ook zo in Schotland waar er in het gewone leven veel meer Schotsengels wordt gesproken dan Standaardengels (luister maar eens naar een aflevering van Taggert bijvoorbeeld - en dat is nog geen zuiver Schotsengels, maar grotendeels gewoon Engels met een Schotse tongval).

Er zijn in de rand wel wat pogingen om Schotsengels op te hogen tot een aparte taal, maar bij mijn weten heeft dat nog niet veel succes.
Jan van den Berghe is offline