Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Dat is weer zo een hele discussie over vrijheid versus andere vrijheden. Maar in een bedrijf mag je gerust aandeelhouders weigeren, hoor.
|
daar gaat het niet over eh.
Citaat:
Zowat overal in de Westerse wereld.
|
en de feiten waarop u zich baseert zijn?
Citaat:
Om correcter te zijn; het is géén argumentatie what so ever. Maar ik zag in Nazi-Duitsland als in Communistisch Rusland vergaande planning. Dat is nu niet bepaald een succes geweest.
|
Iemand die hier al zolang zit als jij zou ondertussen al door moeten hebben dat ik niet zo'n fan ben van nazi duitsland en evenmin van de USSR. Tenzij je chipie heet, maar dan is dat wel begrijpelijk.
Citaat:
Voor de rest is het maar gevoelsmatig. Beetje hetzelfde als jouw argumenten pro.
|
welke argumenten pro wat? Het gaat hier om de complete onzin die liberalisme is. Daar heb ik namelijk alleen maar argumenten tegen en het gros van die argumenten is nog nooit ontkracht geweest.
hoezo.
Citaat:
Tjah, gaat er in jouw centrale planning géén dwang zijn? If so, dan ben ik toch benieuwd hoe je dat gaat doen.
|
er gaat dwang zijn op die sectoren waar er een planeconomie moet worden ingevoerd (ik denk bvb aan energiebeleid). Met name dan dwang voor de ex-kapitalisten die onteigend moeten worden. Het gros van de gezinnen in dit land gaat heel blij zijn wanneer de energiefactuur eindelijk nog eens daalt.
Als we over dwang spreken kunnen we beter ook ophouden met hypocriet te zijn. Kapitalisme is een en al dwang.
Citaat:
In een liberaal systeem is er nog steeds heel wat overheid. Noch in het partijprogramma van de VLD, noch in dat van LDD, noch in dat van VB staat de afschaffing van de sociale zekerheid. Alleen een andere aanpak.
|
zijnde: afbraak en vermindering.
Citaat:
Ik vraag u dus. Waarom zou in een libertarisch systeem een werkloze niet kunnen overleven? Omdat het individualistisch is? Als ik niet verplicht ben om sociale bijdragen te leveren, dan zou ik er nog steeds - GEHEEL vrijwillig - voor betalen. Omdat ik sociaal wil zijn. Ik wil betalen voor zij die het niet goed hebben.
|
ik hoor het u graag stemmen, maar daar zijn geen enkele garanties aan verbonden. We zullen het daar eens over hebben op de dag dat gij zelf voor uw centen moet gaan zorgen en uw studentenleventje voorbij is. Want weet ge, been there done that.
Aan uw goei intenties heb ik als werkloze dakloze sukkelaar overigens ook niks als gij zelf op straat komt te staan. Dan kunnen we samen op zoek naar een andere naïeve student, die op zijn beurt zijn huishuur niet meer gaat kunnen betalen, en na verloop van een paar maanden hebben we een klein leger verzameld en gooien we het kapitalisme omver.
Citaat:
Net zoals iedereen die voor vld, spa, cd&v, ldd, vb en nva stemt. Mensen willen een sociale zekerheid, dus er zal er eentje zijn. Ze zal - in een libertair systeem - echter niet meer verplicht zijn. Is dat zo ongelooflijk erg?
|
ja eigenlijk wel, want dan evolueren we naar een maatschappij waar de arme sukkelaars hun laatste geld bijeenleggen in een 'vrijwillige' kas, terwijl rijke uitbuiters in hun zwaar bewaakte villas op hun sofa zitten te kijken naar de Grote Goednieuwsshow.