Los bericht bekijken
Oud 16 september 2007, 07:45   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Wel, ik heb altijd grote bewondering voor de vele Franstaligen die een kleinere taal leren; omdat dat vrij uitzonderlijk is in de wereld (zeker omdat het zo massaal gebeurt).

Nederlanders leren bijvoorbeeld geen Fries, ik vroeg me af of hetzelfde in Scandinavië gebeurde met het Samisch.
U staart zich blijkbaar blind op het feit dat Franstaligen een taal die leren die op wereldvlak numeriek zwakker staat dan hun eigen taal. Daarbij schijnt u helemaal geen rekening te houden met de andere elementen die hen aanzetten dat te doen, terwijl die juist heel belangrijk zijn. Er is al vooreerst het binnenlands aspect. Een taal leren doe je vaak niet omdat je dat op wereldschaal bekijkt, maar wel omdat een concrete situatie in je leven dat zo vraagt of vereist. Nederlands is nu eenmaal in België niet weg te denken, daar die taal het instrument is van de meeste bedrijven die in Vlaanderen gevestigd zijn. M.a.w. deze taal kan men niet naast zich neerleggen bij vele functies in de bedrijfswereld. Als de Franstaligen dan Nederlands leren, dan is hun motivatie heus niet "och, we gaan eens een taal leren die veel kleiner is dan het Frans", maar wel: "Nederlands leren zorgt ervoor dat ik werk heb, dat ik misschien promotie kan maken, dat ik iedere maand een mooie som op de bankrekening vind". Slechts een klein aantal mensen leert immers een vreemde taal uit taalkundige of culturele redenen. En juist aan de eerder uitgelegde beweegreden is niets "uitzonderlijks".

Leren Nederlanders geen Fries? Toch wel, maar dan wel binnen Friesland. Ook niet-Friestalige kinderen moeten immers Fries studeren. En wie een staatsfunctie in Friesland opneemt en geen kennis heeft van het Fries, slaat daar maar een belabberd figuur. Immers, de Friestalige inwoner mag zich op bijna alle niveaus in de eigen taal tot de overheid richten. Natuurlijk gebeurt dat niet op dezelfde schaal als in België, omdat de sociologische status van de taal nu eenmaal anders is. Friesland is niet hét economisch centrum van Nederland; Vlaanderen is dat wel in België. Zo zie je maar dat het aanleren van een taal steeds moet geplaats worden in een bepaalde context, iets wat u jammer genoeg niet doet (of niet wilt doen). Hetzelfde gaat trouwens op voor het Sami, dat daarenboven een bijkomend probleem worstelt: het ontbreken van een eenheidstaal alsook het bestaan van uiteenlopende Samitalen.
Jan van den Berghe is offline