Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
1) het argument van "in het buitenland studeren" is ongelooflijk slecht vind ik. Het bevordert de de-localiteit van de universiteiten. Zeker voor kleine taalgebieden een culturele ramp. Ook is het niet super sociaal, aangezien in het buitenland studeren niet is weggelegd voor studenten met een lager inkomen. We moeten de rijkere studenten niet nóg meer in de watten gaan leggen, m.i.
2) Gaan werken na de bachelorstudies is geen goed idee (het is namelijk al bewezen dat wie heeft gewerkt, veel minder rap terug aan een studie kan beginnen), en zal de kloof tussen arm en rijk nog vergroten.
|
1) Ik heb mijn hele studie in het buitenland gedaan. Ik ontving een beurs voor mijn collegegeld (volledige terugbetaling) en voor de rest was het even duur als in Belgie (+- 500 pm voor alles, inclusief kot). Die beurs was niet prestatiegebonden, noch afhankelijk van de situatie van de ouders, ge moest em gewoon weten aan te vragen. En voor de rest wat werken (lang leve de EU, geen idiote werkvergunningen nodig...en geen idiote inkomensgrens voor kindergeld). Niks elitairs aan dus. Gewoon doen !
2) In veel landen op deze planeet is het de gewoonste zaak om je BSc te halen, een paar jaar te werken, en dan je MSc te halen. Het voordeel hier van is dat je nu veeeeeeeeeeeeeel meer opsteekt van je master omdat je wat ervaring hebt en meestal theorie kan linken aan praktijk. Daarom dat stages in veel opleidingen ook verplicht zijn.
Vertel eens tegen een italiaan, een amerikaan of een engelsman dat je als 22 jarige een Master kan hebben in Belgie, ie lacht je uit