Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox
Vanaf november 2000. Sinds die dag is de koers van de dollar drastisch beginnen dalen. Eind 2002 was dat al 20% tov de euro. Maart 2003 zijn ze dan Irak binnengevallen en binnen de maand werd alle Iraakse olie terug in dollar afgerekend. Dat de dollar niet meer herstelt heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat ze de boel daar nog steeds niet onder controle gekregen hebben en het hen veel meer geld kost dan vooraf gedacht...
Iran verkoopt ook reeds geruime tijd een deel van de olie in euro, maar ze hadden/hebben plannen om een aparte beurs op te richten dan kan concurreren met de dollarbeurzen en dan zitten ze volgens mij met een serieus probleem. Dat moet idd vermeden worden maar niet met een oorlog. Een oorlog die ze volgens mij zelfs gewoon niet aankunnen.
Bon ja, ik zeg niet dat ik 100% zeker ben dat dit de hoofdreden was om het land binnen te vallen, maar ik weet wel zeker dat het een grotere reden was dan degene die Bush tot op heden heeft opgegeven.
|
Uiteindelijk maakt voor mij de reden niet echt veel uit. Ik was voor het verwijderen van saddam, ze hadden het al veel vroeger moeten doen. Dat het nu nog niet goed gaat in Irak is spijtig en afschuwelijk. Ik hoop dan ook voor de irakezen dat het snel betert, maar zonder geweld was saddam niet vertrokken, en het zijn nog steeds niet de amerikanen die voor de zovele doden zorgen.