Astrologie is quatsch. Bullshit. Zever.
Jamaar jamaar hoor ik er enkele zeggen, zie eens hoe hard mijn astrologische persoonlijkheidsanalyse echt wel op mij lijkt. U laat zich bedotten. Zoek eens het 'Forer Effect' op op het net bijvoorbeeld, voor een verklaring waarom het allemaal lijkt te kloppen.
Ik heb ooit eens, een paar jaar geleden nu, per ongeluk iemand die 'vrij bekend' is in het wereldje van de kwakzalvers aan het werk gezien bij het lezen van een uitgebreide persoonlijke horoscoop van iemand. Fascinerend? Ja dat wel. Het was duidelijk iemand met een groot doorzicht van de menselijke psychologie, lichaamstaal etc. Maar echt? Vergeet het maar... Het was vooral een sterk staaltje van 'cold reading'. Ja zoek ook maar op wat dat is.
Anyway, astrologie mag dan al eeuwen bestaan, maar als het een echte wetenschap was, dan zouden er al lang verbanden aangetoond zijn tussen 'wat er in de sterren staat' en wat hier op aarde effectief gebeurt. Edoch, wat merkt men? Dat er na al die eeuwen geen snipper wetenschappelijk bewijs is dat astrologie ook maar iets meer zou zijn dan een hoop stierenstront.
Opium voor het volk, dat is het.
|