Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2
Bedoel je dat de linkerzijde zich meer moet profileren op communautaire thema's?
Demelenne zegt dat mooi "Op syndicaal vlak spreken we dezelfde taal in het noorden, het midden en het zuiden van het land". Als je uitgaat van de belangen van de werkende mensen is een staatshervorming niet nodig (integendeel). We moeten dus niet het thema van rechts overnemen omdat die voorlopig de wind in de zeilen hebben.
|
Ik zou zelfs meer zeggen : de balangen van de arbeidsklasse in Noord-Korea, Iran, Columbia, Alaska en Cuba om niet alles te benoemen zijn precies dezelfde : emancipatie, vrede, samenwerking en solidariteit :
ik kan me op geen enkele manier een "linkse" of "progressieve" beweging voorstellen die uitsluiting op taalkundige, etnische of religieuze gronden hoog in het vaandel zou schrijven. Het "rechtse" beeld van een onafhankelijk vlaanderen is vooral dat van een meer welvarend Vlaanderen
dat meer kindergeld wil uitkeren, de werkloosheidsuitkeringen wil verhogen maar in tijd beperken, de tewerkstelling wil bevorderen door de bedrijven meer winsten te laten behouden ie. een meer "rechtse koers te laten varen".
Meer "emancipatie" wil wel zeggen dat de culturele eigenheid van het individu in zijn etnische en taalgroep met respect moet bejegend worden zonder dat men zich als groep van de rest van de wereld af te sluiten.
Het is intussen wel een feit dat onze welvaart gebaseerd is op goedkope grondstoffen en de armoede in grote delen van de wereld te wijten is aan
deze onrechtvaardig historisch gegroeide "vrije markt".
Grote gebieden in de wereld worden momenteel door diverse zowel natuurlijke en economische redenen "ontvolkt", grote gebieden in de wereld kampen met ondervoeding - het scheppen van steeds kleinere nationale staten ter verdediging van het "eigen volk" is in dat licht bekeken zeker geen oplossing evenmin als het wild zijn gang laten gaan van allerhande illegale migratiestromen. Als in een welvarend land als België de mensen er niet in slagen op een redelijke wijze hun samenleven in een grote mate van diversiteit te verwezenlijken, zie ik de toekomst van de mensheid op dezeaarde zeer somber in.