Mijn eerste reactie hier op het forum...
Een wereldtaal, dan wel een Europese taal is een curiosum dat nooit bewerkstelligd kan worden. En dit om zowel practische redenen als culturele redenen.
In het Europa van vandaag (en blijkbaar ook dat van morgen) is er al zo weinig plaats voor persoonlijkheid, eigenheid, traditie en gewoonte. Niet alleen is het nu zo ver gekomen dat we Zuid- en Oost-Europese landen subisiëren in hun landbouw, die, als deze dan eindelijk fatsoendelijk van grond komt, onze eigen, betere maar duurdere landbouwproducten genadeloos concurreert met familiale en economische problemen tot gevolg. Indien we naar een eenheidstaal overgaan verliezen we al hetgeen we nog bezitten: onze eigenheid en diversiteit. En is dat net niet het mooiste wat er is? Is spreek vlot en feilloos 4 talen en beschik over de basiskennis van 2 andere. Als de burgers van andere Europese landen dat ook zouden willen leren, zou er zelfs geen probleem zijn.
Het Engels als voertaal zou voor alle Franstalige en Duitstalige landen, die hun taal als de universele taal bezien, onmogelijk kunnen en vice cersa.
Maar ook voor ons Vlamingen mag dat niet het geval zijn: ook al zijn we sterk in de midnerheid, we mogen nooit toelaten dat anderen over onze eigenheid beslissen. Wij, Vlamingen, hebben tegen alle vreemde overheersers in het verleden succesvol gewonnen (Fransen, Duisters, Oostenrijkers, Spanjaarden, Nederlanders,...) Ons nu door hen laten doen is een soort van capitulatie aan ons groots verleden.
Het Esperanto zou een mooi alternatief kunnen zijn, ware het niet dat vele zaken, vooral begrippen, niet uitgebeeld kunnen worden. Om nog maar te zwijgen over spreekwoorden, zegwijzes of andere taalspelingen. Het zou met andere woorden een enorme verschraling van de taal betekenen, en dat mag niet gebeuren.
Kortom: laat alles zoals het is;het Frans aan de Fransen, het Engels aan de Engelsen en het Vlaamse aan de Vlamingen!
Jeroen
Als voorzitter van de Duffelse CD&Vjongeren ben ik blij dat er (eindelijk) een dergelijk uitgebreid discussieforum is. Ik zal er dan ook graag gebruik van maken en met plezier kennis maken met gelijkgestemden en ... andrsdenkenden!
Jeroen
|