Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik zeg niet dat hij zich geïndentificeerd heeft als Duitser. U komt altijd met begrippen af zoals 'Duitser', 'Brabander', enz. Dat heeft volgens mij allemaal weinig om het lijf, zeker in die tijd.Ik zeg alleen dat hij heel zijn jeugd doorgebracht heeft in duitstalig gebied. En dat laat sporen na bij een mens.Iedere biografie over Rubens zal bevestigen dat Rubens in Siegen geboren is en daar opgroeide en vervolgens naar Keulen ging en daarna pas naar Antwerpen.
|
Ja, Rubens is in Siegen geboren. En dan? Hij identificeerde zich als inwoner van de Nederlanden, van Brabant.
"Duitstalig gebied". U moet echter weten dat het Germaanse taalgebied van die tijd als een continuüm werd beschouwd. Men beschouwde de taal van het midden van het Duitse Rijk als dezelfde taal als in de Republiek en de Spaanse Nederlanden. Een doorgevoerde Duitse eenheidstaal bestond er immers nog niet. Alle plaatselijke uitingen op het vasteland van de Germaanse taal worden beschouwd als behorend tot eenzelfde taal, nl. het Duytsch, Dietsch, Tuutsch, Tuytsch... in alle mogelijke varianten bijna waarmee we dat aantreffen.