Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly
Heeft Frankrijk ooit iets anders gewild dan de dominantie over Europa (en bij uitbreiding de hele wereld)?
ergens heeft Sarkozy gelijk natuurlijk: het ontbreekt Europa aan leiderschap. Er zijn geen grote europeanen meer, iemand moet de impasse doorbreken als Europa niet wil ten onder gaan. En Frankrijk is daar best geschikt voor: een groot land met veel gewicht, één van de kernmachten van de EU en aanvaardbaar voor de meesten (behalve de UK, maar wie is wel aanvaardbaar voor de UK?).
Alleen moet Sarkozy beseffen dat de belangen van Frankrijk niet altijd gelijk lopen met die van de EU. En dat een Europees leider voor europa dient te kiezen en niet voor Frankrijk. Dat zie ik Sarkozy voorlopig niet doen, hij mag met altijd het tegendeel bewijzen.
|
Ik heb ooit voor een constructiebureau dingen ontworpen, samenwerken met Fransen ging redelijk totdat bepaalde dingen tegen zaten. Dan trokken xe zich meteen terug uit het project. Duitsers zijn wat dat betreft volhardend en hebben echt zoiets: samen uit, samen thuis.
Ik vrees dat dat leiderschap van Frankrijk alleen maar bedoelt is om de Franse belangen veilig te stellen.
Bovendien gaat het met Frankrijk helemaal niet zo goed, zowel economisch als maatschappelijk.