Los bericht bekijken
Oud 29 september 2007, 20:27   #100
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Ik vind dat u hier nogal kort door de bocht gaat.
Uiteindelijk zijn vakbonden er effectief ook om solidariteit af te dwingen van bedrijven, regeringen, werknemers. Alles herleiden tot een financiele of machtsstrijd heeft ook zijn beperkingen, hoor. Zelf herleid ik bijvoorbeeld de Vlaams-gezinden niet enkel tot tot egoisten die enkel meer geld willen, hoewel Wallonie zoveel jaren de economische motor was. Neen, ze zijn zoveel veelzijdiger. Er is de ideologische diarree die ze spuien. Er is die vreemde blood and honour mentaliteit, die eigenlijk al 60 jaar geleden iets was om beschaamd over te zijn. Er is die vreemde mix van superioteitscomplex (Frasntaligen = kunnen niet wat wij kunnen) en slachtoffers-obsessie (wij worden altijd tekort gedaan). U ziet, ik stop de Flaminganten zeker niet in één vakje.

Maar, relevanter, of VLAAMSE vakbonden (relatief gezien) zoveel macht zouden verliezen in in VLAANDEREN, dat betwijfel ik erg sterk. En Gevaert zou toch meer geld krijgen? Volgens les flamingants kan Vlaanderen niet in topsport investeren omdat de Walen moeten onderhouden worden.
Solidariteit voor vakbonden: goh ja maar wat is solidariteit? Om dat af te dwingen heb je macht nodig, dus de essentie is en blijft macht. De pure essentie van politiek is ook te proberen om de middelen in handen te krijgen om je overtuiging concreet te maken.

Wallonië was de motor van wat eigenlijk? Alleszins tot 1914 heeft Wallonië niet uitzonderlijk fiscaal bijgedragen en het is maar sinds de jaren '60 dat Vlaanderen geïndustrialiseerd is zoals nu.

Wat Blood and Honour betreft, dat is de marge van de marge. Het merendeel van de Vlamingen gaat gewoon uit van het feit dat grenzen beperkingen opleggen aan een individu. De mentaliteit van de Franstaligen is dat men gewoon zijn valies pakt en overal maar in het Frans moet kunnen bediend worden. Die mentaliteit is even gek als in Engeland met alle middelen rechts te blijven rijden. Bij Blood and Honour zou je waarschijnlijk eerst zuiver arisch bloed moeten hebben om met je Tiger II door de straten van Bommerskonten te mogen rijden. Los daarvan: er bestaat natuurlijk ook Blood and Honour in Frankrijk. Of zouden dat uitgeweken Vlaamsnationalisten zijn die de Franse cultuur daarmee willen belachelijk maken?

Los daarvan: Vlamingen vinden zichzelf niet superieur. Nooit gezegd. Wij hebben nog nooit gezegd dat het Frans een 'patois' is geschikt voor de boeren of ongeschikt voor de wetenschap. Maar dat zal wel weer kaakslagflamingantisme zijn?

De vakbonden zullen in Vlaanderen met een mindere rol moeten leren leven. De KMO is een sterk Vlaams gegeven. En daar zitten de vakbonden nog niet. Maar hoe dan ook: hun structuren zouden zich moeten aanpassen en, daar zal je me toch volgen?, structuren hebben altijd de neiging om zichzelf in stand te houden. Een te drastische verandering zorgt voor onrust en instabiliteit en daar houden die dingen nu eenmaal niet van.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden