Los bericht bekijken
Oud 30 september 2007, 17:24   #3
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Logisch dat er dan geen geld meer is. Hetgeen je eigenlijk doet bij de banken - je geld daar zetten - is eigenlijk geld lenen aan de bank dat het kan gebruiken voor allerlei zaken te financieren (bijvoorbeeld banken die de beurstraffiek mee op gang houden). De bank, en onrechtsreeks de bedrijven, de economie, de industrie, soms zelfs de 'overheid' hebben schulden tegenover jouw geld en daarom moeten de banken interest geven. De bank leent dus eigenlijk jouw geld om inversteringen mee te doen en heeft bijgevolg schulden tegenover het door jou geleende geld. De interesten zorgen op hun beurt voor kapitaalsaangroei wat dan weer zorgt voor geld op zichzelf. De gehele trafiek van lenen - ontlenen - investeren en schuld(aflossing) zorgt dus inderdaad voor de creatie van (meer) geld.

Ik ben wel geen econoom of TEW'er of iets van dien aard, maar ik denk wel dat ik het redelijk simplistisch maar accuraat weergeef. Aan de professionals om mij eventueel tegen te spreken.
Het huidige banksysteem zorgt voor de creatie van meer geld. Maar dat wil niet zeggen dat al het geld uit leningen bestaat.

Geld is overigens niet ontstaan in krediettransacties, maar in ruiltransacties: geld is ontstaan als een product dat geruild werd omdat het op zichzelf nuttig was (bv. zout, goud, hoefijzers).