Los bericht bekijken
Oud 1 oktober 2007, 16:19   #870
_Yahya_
Parlementsvoorzitter
 
_Yahya_'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2006
Locatie: De aarde
Berichten: 2.165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Bon. Je kun dus geen lange waslijst voorleggen met stukjes uit de koran die wijzen op vrede.

Er zijn geen haatverzen maar enkel verzen die oorlog verklaren aan ongelovigen, zeg je. Dan moet je eerst eens de vijand definiëren. Kan je dat? Voor vele moslims is de vijand de ongelovige, plain and simple. Zijn dat dan geen haatverzen volgens bepaalde individuele interpretaties?
Stukjes uit de koran zijn geen waslijst meneer, het zijn verzen, leer, boodschap en openbaring van God. Over deze boodschap wordt er overal gediscussieerd: in witte huis, op alle tv kanalen, Keith Ellison, the first Muslim elected to the U.S. Congress, will use a Quran once owned by Thomas Jefferson during his ceremonial swearing-in , ...

Met deze koran veranderde Mohammed de wereld en voerde een evolutie uit en die evolutie ging verder na zijn dood gebaseerd op dezelfde boodschap en zo hebben de moslims deze boodschap naar westen, oosten, noorden en zuiden gebracht en omdat de koran de mens verplicht om kennis op te doen en om de mens beter te dienen gingen de moslims de filosofie en basis wetenschap van Griekland/Egypte vertalen, bewaren en ontwikkelen terwijl de wereld in duisternis leefde (lees het boek "Oosterse dagen, Arabische nachten" geschreven door de vlaamse filosoof Herman Mark voor een paar voorbeelden) en omdat Mohammed ieder moslim verplicht om kennis op te verwerven trokken de moslims de wereld in op zoek naar nieuwe methoden en ideeën zo gingen ze papier technieken uit china halen, rekenkunde en cijfers uit Indië, .. enzovoort en verder alles gebracht naar Andalusië en Sicilië waar de botsing is gebeurd en waardoor Europa wakker was geworden.Koran verklaart geen oorlog tegen ongelovigen en zeg niet dat ik dat gezegd heb. !! maar de moslims moesten de vijanden wel bestrijden hoor.

{ Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief. }

(koran 60:8)

{En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief.
}

(Koran 2:190)


Well, ik heb dat eigenlijk al uitgelegd.. als we naar de historische context van deze verzen kijken dan zien we duidelijk dat ze allemaal geopenbaard zijn na de oprichting van de islamitische staat en elke staat heeft er minsterie van defensie, leger en oorlogswetten en in een islamitische staat is de koran de grondwet en de basis van de wetgeving (en dit was het geval t/m ondergang van de islamitische staat in 1923) die niet door de mensen is bepaald maar door de Schepper (de zaak van Allah) via zijn boodschapper Mohammed en daarom zei ik dat Mohammed een boodschap
van God had, hij richtte een staat op met deze boodschap als grondwet en deze analfabete man kon in 23 jaar de Arabieren verenigen om 1 God te aanbidden en volgens de wil van hun Schepper te leven en denken in plaats van zich onderwerpen aan de wil van hun eigen begeertes en/of zelf gemaakte goden en/of mens zelf-gemaakte-wetten.

{ En laat de vijandschap van een volk, omdat zij u de toegang tot de heilige Moskee verhinderen, u niet tot geweld aansporen. En helpt elkander in deugdzaamheid en vroomheid maar helpt elkander niet in zonde en overtreding. En vreest Allah. Waarlijk, Allah is streng in het straffen. }

(Koran 5:2)

{O, gij die gelooft, weest oprecht voor Allah en getuigt met rechtvaardigheid. En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij de vroomheid en vreest Allah, voorzeker, Allah is op de hoogte van hetgeen gij doet. }

(Koran 5:8)


En antwoord op u vraag wie de vijand was, staat ook duidelijk in deze verzen:

{ Allah verbiedt u niet, degenen, die niet tegen u om de godsdienst hebben gevochten, noch u uit uw huizen hebben verdreven, goed te doen en rechtvaardig te behandelen; voorzeker, Allah heeft de rechtvaardigen lief.}

{En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief. }

(Koran 2:190)


De koran verklaart oorlog tegen gelovige moslims die de orde en veiligheid dreigen te verstoren:

{Indien twee partijen van gelovigen beginnen te vechten treft dan een schikking onder hen, maar indien één hunner tegen de andere in overtreding is, bestrijdt dan de overtredende partij totdat zij tot de verordening van Allah terugkeert. En indien zij terugkomt, sluit dan een rechtvaardige vrede en behandelt hen billijk. Voorwaar, Allah heeft de rechtvaardigen lief. }

(Kroran 49:9)


In een islamitische staat wordt de shari'ah (islamitische wetgeving) toegepast. De shari'ah is gebaseerd op de koran (openbaring) , sonnah (de praktijk) en 6 afgeleidde rechtsbronnen waarvan twee algemeen zijn:
  • Koran (openbaringen van God aan profeet Mohamed – bevat niet alles maar wel de principes van expliciete rechtsregels)
  • Sunnah (het geheel van uitspraken en handelingen van profeet Mohamed)
  • qiyas (besluitvorming door analogie, waarbij nieuwe gevallen gereguleerd worden op grond van regelgeving over bekende gevallen)
  • ijmaa (consensus van opinie van alle gelovigen bij monde van de islamgeleerden van de ummah)
Citaat:
Wanneer de shari'ah ingevoerd wordt, worden hoogstens de zaken van algemeen belang zoals defensie, milieubeheer, enz. gereguleerd vanuit de shari'ah, maar wordt het recht voor familiale en persoonlijke aangelegenheden (zoals huwelijk, erfenissen, echtscheidingen, enz.) opgesplitst in een islamitische rechtbank voor muslims, en een burgerlijke (of eigen religieuze) rechtbank voor niet-muslims. Met andere woorden: in een dergelijke staat krijgen de verschillende religies maximale autonomie, tot en met het zelf regelen van hun familierecht en persoonlijk recht. Van rechtswege, moet de overheid bovendien de rechten van niet-muslimminderheden behartigen en verdedigen en moeten niet-muslim inwoners beschermd worden tegen aanvallen van buiten de staat.

zie: 3. De islamitische wet: wetten van God of wetten van de mensen? geschreven door Linda Bogaert.
Inleiding

We horen het muslims vaak benadrukken: islam is een godsdienst van vrede en keurt geweld krachtig af. Op 17 juni 06 ondertekenden imams die 150 moskeeën van het Britse Birmingham en omstreken vertegenwoordigen een religieus edict waarin gesteld wordt dat het doden van onschuldige burgers indruist tegen de leerstellingen van de islam. [1]. Islamofoben schuiven ons echter verzen uit de Koran onder de neus waaruit volgens hen moet blijken dat de islam integendeel een model is van agressie tegen en moorddadig geweld op ongelovigen. Wie heeft gelijk? In deze Koran Notitie bekijk ik eerst hoe Koran en Sunnah het belang van vrede en de houding tegenover oorlog definiëren, om vervolgens de schijnbaar tegensprekelijke verzen die door islamofoben geciteerd worden, onder de loep te nemen.

1. Vrede is de wenselijke toestand
  • 1.1. Erbarmen en barmhartigheid
    1.2. Rechtvaardigheid
    1.3. Godsdienstvrijheid
    1.4. Pluralisme en verdraagzaamheid
2. Houding tegenover leven en oorlog
  • 2.1. Recht op leven (met o.a. vers 5:32)
    2.2. Kain en Abel: het eerste geval van moord
    2.3. Koranische oorlogsethiek en krijgswet
    • 2.3.1. Inleidend
      2.3.2. Wie beslist over oorlog en vrede
      2.3.3. Houding tegenover geweld en terrorisme
      2.3.4. Alleen defensieve oorlog toegestaan
3. En de volgende verzen dan?.. Besluit

http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert23.htm

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 1 oktober 2007 om 16:31.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden