Los bericht bekijken
Oud 15 januari 2004, 20:13   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Verraadt Vivant haar eigen filosofie met het goedkeuren van de kartelteksten?

Beste mensen, laat mij van in het begin duidelijk zijn. Ik ben voorstander van het kartel VLD-Vivant, maar ik wil erover waken dat Vivant de eigen filosofie niet vergooit uit karteldrang.
Een specifieke passage in de karteltekst is voor mij onaanvaardbaar.

Ik zie hier staan: “Een vierde invalshoek gaat over meer slagkracht in Vlaanderen, in Europa en in de wereld. Een uitbreiding van de Vlaamse bevoegdheden is nodig om tot behoorlijk bestuur en duidelijke verantwoordelijkheden te komen.”

Ik vraag mij af hoe wij dit kunnen uitleggen aan onze kiezers enerzijds en onze leden (die beiden steeds het belang van de directe democratie boven alles hebben gesteld) anderzijds.
Ik was blij dat Vivant de enige nationale partij was, en dus niet meedeed aan de communautaire spelletjes van onze voogden. Die onnozele spelletjes zijn immers helemaal niet in het belang van de bevolking.

Ik citeer het Vivant-standpunt omtrent de staatshervorming even: “Vivant over Staatshervorming:
Dat kan voor Vivant enkel mits een bindend referendum. Het mag niet het resultaat zijn van een politieke koehandel, zoals gewoonlijk in zulke materies.
Voor Vivant is het geen prioriteit omdat we dringend moeten zorgen dat onze sociale zekerheid gered wordt en de bedrijven hier blijven. Een staatshervorming zou de aandacht van die belangrijke problemen kunnen afleiden. Wij denken ook dat het misleidend is te stellen dat als Vlaanderen onafhankelijk wordt er plots geen werkloosheidsprobleem meer zou zijn of dat een terugkeer naar het “oude” België veel zou oplossen.
De enige staatshervorming die wij wensen is de politieke eenmaking van Europa.”

Dat vond ik een ideaal standpunt, en ik kon me geen beter standpunt indenken. Vandaag echter zegt Vivant iets totaal anders. Staatshervormingen worden aangeprezen, en over de inbreng van het volk wordt niet eens gesproken.
Voor mij is het ONAANVAARDBAAR dat Vivant haar eigen filosofie zou verraden door een staatshervorming zonder bindend referendum goed te keuren.

Bob Vangeel
Lid Vivant.
Patriot! is offline