De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens zorgde dinsdag voor ophef. Bij de ontvangst van brandweerrekruten gaf hij af op een poster van een halfnaakte vrouw die daar hing.
“Ongepast. Dat moet weg. Anders volgen er tuchtstraffen”, stelde hij. De aanwezige pompiers konden er niet mee lachen.
Burgemeester Patrick Janssens (sp.a) verwelkomde dinsdag de nieuwe lichting rekruten van de Antwerpse brandweer. In zijn toespraak stipte hij aan dat er de komende tien jaar 400 nieuwe manschappen nodig zijn om de brandweermannen die met pensioen gaan, te vervangen.
“Op dit ogenblik is er ook te weinig diversiteit in het korps: 0,6 procent vrouwen en 0 procent allochtonen”, zei hij. “Daarvan moet werk worden gemaakt.”
Vervolgens haalde Janssens uit naar een poster die achter het toogje in de brandweerkazerne Hoofdwacht Zuid hing. Daarop staat een halfnaakte vrouw in brandweeruitrusting. “In een werkomgeving waar je verwacht met gemengde ploegen te werken, is dit ongepast en weinig respectvol”, stelde Janssens.
“Als je praat over integriteit, diversiteit en respect op de werkvloer... Alsof mannen het aangenaam zouden vinden als ze ergens als enige man werken en er posters met naakte mannen aan de muur hangen”, meende de burgemeester.
“Dit is geen plotse aanval en ik wil dit ook niet opblazen. Maar het kan niet en het moet gedaan zijn. Het is een kwestie van respect op het werk, voor alle groepen die er werken. En dat geldt voor alle stedelijke diensten.”
Straffen
“En ja, ik heb aan het einde van mijn betoog toegevoegd dat ik hoopte dat dit de laatste keer was dat ik het vriendelijk moet vragen”, besloot Janssens.
Meer zelfs, tijdens zijn speech in de brandweerkazerne stelde hij dat er tuchtmaatregelen volgen als hij nog zo’n posters en foto’s zag hangen.
De ’plotse’ uithaal van Janssens kwam slecht aan bij de brandweer. De aanwezige pompiers konden er niet mee lachen, en dat is een understatement.
Nog terwijl de burgemeester aanwezig was, kriebelden enkelen al met krijt hun protest op de kazernemuur. “Kwor mottig van A, V.B.”, Daarbij stond V.B. voor Vlaams Belang.
Niemand van de aanwezigen wilde officieel een reactie kwijt. Enkele vrouwen lieten verstaan dat zij zich totaal niet storen aan de posters in de kazerne.
Christophe MATTHIJSSENS
Bron:
http://www.gva.be/Antwerpen/2000/art...-EA76FD4376F0}