Los bericht bekijken
Oud 4 oktober 2007, 21:15   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat zegt Wikipedia althans. Hoewel men het niet beschouwt als een betrouwbare bron heb ik ze nog nooit op onwaarheden kunnen betrappen.

Mijn vraag is dus... ontstond de Vlaamse Beweging aanvankelijk als een beweging die terugkeer naar Nederland nastreefde, of was het er puur op gericht een Vlaamse staat op te richten? Ik vraag mij af of daar bronnen over zijn, omdat het mij doet afvragen hoe de Vlaamse beweging is geëvolueerd, en of ze een verschuiving in prioriteiten heeft gehad. Het is immers zo dat voor de meeste Vlaamse bewegingen nu, het nastreven van hereniging met Nederland, eerder bijzaak is dan hoofdzaak.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orangisme_(na_1830)
De Vlaamse beweging is onstaan aan het front tijdens WW1 en heeft zelfs niets te maken met Orange en de Orangisten en het was niet om een terugkeer naar Nederlnd te bekomen, maar om een erkenning van de Vlaamse taal binnen België.
De meeste mensen van het begin van de Vlaamse beweging waren zelf grote Belgicisten en koningsgezinde mensen.
Zelfs na WW2 in de jaren 50 en 60 waren de Vlamingen zelfs erg koningsgezind en hadden zij nog een grote vaderlandse liefde.

De Vlaamse beweging heeft dus steeds enkel om de gelijkstelling van de vlamingen tegenover de Walen en franstalige adel gestreden, pas na WW2 en naar de koningskwestie en de scholenstrijd is de Vlaamse beweging over het splitsen van België begonnen, dit als drukkingsmiddel tegen de Walen en franstalige Vlamingen.

Maar zelf nu is die niet echt gewonnen voor een terugkeer naar Nederland, dit is enkel een optie om haar taal en rechten voor Vlaanderen te bekomen, geen streefdoel, en dat is het ook nooit geweest.

Laatst gewijzigd door Jantje : 4 oktober 2007 om 21:17.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden