Los bericht bekijken
Oud 7 oktober 2007, 11:19   #39
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Omdat het niet in jouw mooie kraampje past? Omdat het jouw mooie religieloze samenlevingsmodelletje in de grond boort?J
In de grond boren? Je hebt de grond nog niet eens aangeraakt, laat staan dat je een gat hebt geboord.

Citaat:
Je verandert van onderwerp. Bij de les blijven, hé.

Je stelde dat er voor religie geen plaats hoort te zijn in onze samenleving. Mijn repliek daarop stelt je kennelijk voor een probleem: je doet het af als een mooi verhaaltje om er dan verder niet meer op in te gaan.
Onzin. Mijn post en de eraan gekoppelde voorstelling - hieronder nog even vermeld - paste perfect in de context van de discussie die ondere andere System en ik, verspreid over diverse topics, al enkele dagen lang voerden.

Jouw vakantieverhaaltje, eh sorry..., jouw naar eigen zeggen "grondborende repliek" doet hier niets ter zake, tenzij om aan te tonen dat jouw vriendin inderdaad over een ruime portie gezond verstand beschikt.

Citaat:
Zolang de maatschappij (globaal) blijft vasthouden aan het concept dat er niets aan de hand is om kinderen te "onderwijzen" in goddelijke entiteiten zal het obscurantisme en het ermee gepaard gaande blinde religieus fanatisme blijven bestaan.
Ik stel vast dat je hier niet verder bent op ingegaan. Gezien jij zo'n type bent die krampachtig in één of andere uit het Ijzeren Tijdperk afkomstige woestijngodheid gelooft, is dit dan ook niet zo verwonderlijk.

Citaat:
Maar daarover gaat deze discussie niet. Jij gaat immers véél verder dan ik, en in alle opzichten méér dan één brug te ver. Jij stelt gewoon dat het religieuze domein helemaal géén bestaansrecht (meer?) heeft.
Heeft het ook niet meer. Allerlei voorheen onverklaarbare zaken zijn momenteel perfect aantoonbaar door middel van wetenschap. Wij hoeven ons bijgevolg niet meer te beroepen op allerlei goden en godinnen om onze onwetendheid te verklaren.

Citaat:
Ik maakte me sterk dat zij die Latijnse gebeden en gezangen niét van hun ouders hebben geleerd.
Tenzij jij meent dat ze hun "kennis" uit hun duim hebben gezogen, hebben ze dat "onderricht" wel degelijk van iemand gekregen, die die "kennis" op hun beurt hebben "onderricht" gekregen van iemand, die op hun beurt...

Geen van hen allen hebben er zich evenwel vragen bij gesteld, behalve dat ze door de mokerslagen die de voortschrijdende wetenschap aan religies allerhande heeft uitgedeeld zich verplicht zagen om bepaalde zaken uit hun heilig boek te beginnen te "interpreteren", wilden ze niet het risico lopen om als volslagen idioten te worden aanzien....

Citaat:
. Even absurd als een verbod op het spelen van de muziek van Bach, omdat iemand toevallig diens muziek niet kan horen!
Een uiterst debiele vergelijking. Naar mijn weten wordt er niemand verplicht om naar de muziek van Bach te luisteren, laat staat dat wordt beweerd dat Bach een god is, laat staan dat men verplicht wordt dit laatste kritiekloos te slikken. Heb je nog meer van die dooddoeners?

Citaat:
... stemt me toch tot nadenken en doet bij mij de gedachte groeien dat al onze zogezegde "beschaving" maar een héél dun laagje vernis blijkt, waaronder nog steeds holbewoners schuilgaan.
Gelet op het feit dat de overgrote meerderheid van de wereldbevolking het nog steeds noodzakelijk vindt om op de knieën te vallen voor één of ander goddelijk wezen ga ik volmondig met jou akkoord. Ondanks al de opgedane kennis en verwezenlijkingen verkiezen wij nog steeds het obscurantisme en onwetendheid. Die overgrote meerderheid waarvan sprake kan inderdaad worden beschouwd als het geestelijke equivalent van jouw holbewoners.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 7 oktober 2007 om 11:45.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden