Guderian,
Ik kan me voor een deel vinden in uw Solidarisme. Maar ik heb toch enkele dingen te zeggen:
Uw ideologie sluit dichter aan bij het communisme dan u zelf wil geloven.
Werkgever en werknemer tesamen in Coöperatief verband is een eerste stap in een collectief bepaalde economie waar iedereen samenwerkt om iedereens noden te bevredigen.
Een maatschappij waarin de ene klasse niet moreel hoger of meerwaardig is dan een andere is het uiteindelijke doel van het communisme, alleen verwoordt deze dat als het gewoon ophouden te bestaan van klassen, wat op hetzelfde neerkomt.
Nationalistische solidariteit zoals u dat voor ogen heeft, dus de volledige souvereiniteit van een volk, is ook het uiteindelijke doel van het communisme: nadat elke imperialistische overheersing vernietigd is zal elk volk gelijk en vrij zijn.
Dat het communisme enkel oog heeft voor materiele behoeften is een misvatting. De nadruk ligt er wel op omdat u dat in de tijdsgeest moet plaatsen: in de 19de eeuw hadden de proletariërs die nauwelijks te eten hadden en een dak boven hun hoofd geen behoefte aan predikers die geestelijke welstand boven materiële noden plaatsten. Maar o.a. Guevara heeft ook gesproken over het feit dat communisme zich niet louter op het materiele kan toeleggen.
Een voor allen, allen voor een is ook een basisstelling van de communistische maatschappij. Solidariteit tussen de sterken en de zwakken.
Dus, guderian, bekijk het hoe u het wil, u bent uiteindelijk een communist.
En meer zelfs, u gaat dit niet graag horen, maar fundamenteel schijnen u en ik er een zelfde visie op na te houden.
Met de beste groeten van een vlaming en wereldburger.