Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan
Ik ben heel vergevingsgezind, maar toch vind ik uw associatie vreemd.
|
Je kan achterlopen op de wereld, maar er zijn grenzen. Op een dag was het op deze kleine planeet gedaan met officieel onderscheid te maken tussen wetten en huidskleur. Men heeft de kans gegeven om dit te rekken. Op een dag was dit gedaan. Wie daar niet langer mee kan leven heeft in mijn ogen een probleem. Enkel radicale maatregelen kunnen daar nog soelaas brengen. Traagheid is mag in deze kwestie geen excuus zijn.
Citaat:
Deze vraag kan ik niet beantwoorden, er was immers geen sprake van uitbuiting en de zwarten werden wel degelijk betrokken in het maatschappelijke leven, dit was echter een maatschappelijk leven dat gescheiden was van het blanke maatschappelijke leven. Het systeem heet niet voor niets apartheid.
|
Ga je nu beweren dat uw zwarte gelijkwaardige medemens geen minderwaardig betaalde arbeider was?
Citaat:
Er was wel degelijk een langzame beweging naar meer rechten voor de zwarte bevolking, er was zelfs sprake van zelfbestuur in grote gebieden waar de zwarten zelfs voor apartheidswetten kozen. In deze Thuislanden hadden de zwarten gelijke rechten(en vaak zelfs meer) dan de blanken en er was dus wel degelijk de intentie om de zwarten geljke rechten te geven, ookal was dit slechts en beperkt gebied. Ook deze vraag is dus onmogelijk te beantwoorden.
|
Als je dit op historisch correcte wijze bekijkt, valt deze vraag zeer zeker te antwoorden wat mij betreft. Je hebt natuurlijk koppigaards die de schuldvraag weigeren in ogen te zien. Die heb je hier in België zelfs na zestig jaar ook.
Citaat:
Zo'n overgangsperiode duurt enkele decennia, dus ik zie niet in hoe u kunt stellen dat dit al enkele malen verkeken is.
|
Oké, hier heb je een punt. Vertaal 'malen' dan maar door 'decennia'.
Citaat:
Al sinds begin jaren tachtig waren er trouwens onderhandelingen om de apartheid af te schaffen, maar dit faalde omdat oa de NP ijverde voor een overgangsperiode, terwijl de vertegenwoordigers van het ANC een onverwijlde machtsoverdracht eisten. Men kan dus stellen dat het ontbreken van zo'n overgansperiode te "danken" is aan het ANC.
|
Wel ja, radicaal foute maatschappijen vragen nu eenmaal radicale correcties. Zo gaat dat nu eenmaal.