Los bericht bekijken
Oud 16 januari 2004, 23:10   #272
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Wij Belgen en Nederlanders zouden in zo'n geval niet weten waar kruipen van schaamte als een familielid zoiets zou uitgespookt hebben. En ik denk dat dat een normale menselijke reactie zou zijn bij bijna alle mensen waar ook en in welke cultuur ook ter wereld, vermoed ik. Alleen bij de islam neemt de omgeving het op voor moordenaars en misdadigers als deze uit de eigen kring komen.
Ik ben ervan overtuigd dat wanneer een jongen in Marocco een overval pleegt die ouders ook weg zouden van schaamte.
En waarom zijn ze er dan fier over als dat niet in Marokko gebeurt?

Wil jij zeggen dat als wij in Marokko een overval zouden plegen we van onze ouders en vrienden schouderklopjes zouden krijgen, zo van "Goed gedaan man!" ?

Ik kan me maar één soort situaties inbeelden waarbij je zo'n gedrag gaat tentoonspreiden in den vreemde, en dat is wanneer je je ergens als een superieure veroveraar gaat gedragen. Zoals wanneer dolgedraaide soldaten een land binnenvallen en roven en plunderen en verkrachten. Dat is een gegeven dat we kennen van overal in de wereld en van alle tijden. Ook deed dit zich voor bij mensen die andere mensen gingen koloniseren, zoals de Stanleys en de Leopolds, die voor hun louter plezier zwarten in hun eigen land met duizenden tegelijk afschoten, als waren het ratten.

Misschien heb ik met deze laatste bedenkingen wel ergens een grond van oorzaak en verklaring geraakt?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden