Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva
Hetgeen ik eigenlijk wil duiden is dat elke moord anders is en voortspruit uit specifieke omstandigheden waar de rechter rekening mee kan houden in zijn vonnis door een lichtere of zwaardere straf te geven. Door iedereen droogweg 'levenslang' (opsluiten en vergeten) te geven vervalt deze mogelijkheid voor de rechter. Volgens mijn idee is dit dan ook allesbehalve een goede zaak.
|
Welke kansen hebben de slachtoffers nog gekregen?
In hoeverre hebben de slachtoffers op menselijkheid kunnen rekenen?
Hoe moeten de nabestaande zich staande houden?
Welke verzachtende omstandigheid gaat de slachtoffers terug tot leven wekken?
En vooral wat ga je zeggen tegen de volgende slachtoffers? Sorry, maar hij/zij is ook maar een mens en heeft dus recht op een menselijke behandeling en een tweede kans en zelfs een derde.
Ik moet hier bijna dagelijks voorbij het graf van een vermoord meisje, haar moordenaar woonde na zijn straf op 15 km van hier. Hij zit nu terug vast op verdenking van verkrachting en moord van een minderjarige.
Wie gaat die ouders uitleggen dat die moordenaar recht had op een tweede kans? Geen van de beide vermoorde meisjes heeft zelfs een eerste kans gekregen van hem. Waar zijn hun mensenrechten? waar is hun recht op een menselijke behandeling? waar is hun recht op een toekomst?
Wel geef mijn nu maar eens de uitleg hoe je deze meisjes die rechten gaat terug geven.