Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Beeld je eens een samenleving in die je negeert. Die je niet kent. Waar enkel mensen die je direct betaalt met je praten. Waarin enkel mensen met je omgaan als je ze er voor betaalt. Waarin je niet met iemand op cafe even een pint kan drinken om te lachen. Je kan niet zonder je medemens, en hun welzijn is dat evenzeer dat van jou. Omgekeerd geldt dit ook. Zij hebben jou evenzeer nodig.
...
En dat geloof ik niet, anders had je het al lang gedaan. Er is blijkbaar toch iets wat je hier houdt.
|
Maar Tavek toch... ik hoef me dat niet in te beelden, want dat is volstrekt irreëel. Het is ook niet de essentie van het probleem. Heb ik de gemeenschap nodig? Volmondig ja! Ben ik het daarom eens met die 'profeten van het algemeen belang' (politiekers noemen ze zich) om daar zw�*�*r voor te betalen? Volmondig nee! Ik heb m'n familie ook nodig, maar nooit is het bij mij of enig familielid van mij opgekomen om elkaar daarvoor de taxeren. Niet alles in deze wereld draagt een prijskaartje hoor... En voor het soort verbondenheid dat je hier schetst WEIGER ik zelfs pertinent ook maar één cent te betalen. Potjandorie zeg... met wat voor argumenten gaat Robin Hood me nog beroven?
Nee, ik hoef niet noodzakelijk in dit zompige landje te wonen. Echt niet... Ik vind het hier fijn wonen, tussen m'n vrienden en m'n familie. Maar er komt een dag dat ik hier definitief wegtrek en nog enkel op bezoek kom zo nu en dan. Officieel woon ik 'hier' zelfs niet eens en ik 'heb' hier geen enkele eigendom.
FYI: ik betaal wel taksen hoor; alleen geen inkomstenbelasting of andere heffing die ik enigzins kan vermijden.