Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey
Alé, het begint al. 'Afrika'.
Afrika is niet 'neoliberaal'. Afrika is de bitch van het groot kapitaal omdat het klein kapitaal daar geen enkele kans maakt. Liberalisme (en neoliberalisme) begint bij het klein kapitaal en de mogelijkheid daarvan.
Als dat er niet is, dan is er simpelweg kapitalisme in een van zijn vele, onnoemelijk, niet-liberale vormen.
De liberale oplossing is imo simpel. Wie de omgeving van anderen vervuilt, betaalt. Daar kunnen we - zover ik zie, laat ik voor de gelegenheid de bron niét aanvallen - dus van spreken. De VS onder de anti-liberaal Bush gaat dat natuurlijk niet toelaten.
Europa ook niet, natuurlijk. Lobbygroepen.
(Kunnen enkel maar in een niet-liberaal systeem, natuurlijk...)
En ik zie nu dat het zelf in Congo is. Briljant. Dat is al helemaal survival of the fittest.
|
Maar Adrian, het kapitalisme is gebaseerd op het winstprincipe: zoveel mogelijk winst maken door zo weinig mogelijk kosten te maken.
De gigantische sociale, ecologische, culturele, materiële puin- en pijnhoop die het kapitalisme overal achterlaat, zijn allemaal 'externaliteiten'.
Het kapitalisme is tégen het principe 'de vervuiler betaalt', het kapitalisme is tégen het principe 'mensen hebben recht op leven', het kapitalisme is tégen het publieke goederen zoals drinkbaar water, zuivere lucht en een gezond ecosysteem waar mensen in kunnen overleven.
Hoe kunt gij uw kapitalistisch liberalisme verzoenen met uw pleidooi voor etatistische ingrepen als de implementatie van zoiets als 'de vervuiler betaalt'.
Ge kunt uw compleet ongeloofwaardige verhaal toch aan niemand kwijt? Ge kunt niet tegelijk voor en tegelijk tegen het kapitalistisch liberalisme zijn.