Los bericht bekijken
Oud 10 oktober 2007, 18:44   #24
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
We zijn hier al ferm aan het afdwalen, maar ik zou toch nog willen ontopic reageren eigenlijk.

C2C, ik weet niet of je op de hoogte bent van de verschrikkelijke inefficïentie en massaal hoge overhead-kost van ontwikkelingshulp (zoals die nu georganiseerd wordt). Lees er maar eens een ActionAid jaarrapport op na.

Eén van de perverse effecten van hoe ontwikkelingshulp nu georganiseerd wordt is het volgende: een inwoner van een ontwikkelingsland studeert lokaal af als pakweg bio-ingenieur. Nu normaal gezien zou die zich perfect kunnen inzetten om lokale boeren te leren efficiënter met hun landbouwareaal om te springen. Dat is echter niet wat er gebeurt, het is namelijk economisch interessanter voor hem om te werken voor een ontwikkelingshulporganisatie als chauffeur of tolk.

Het potentieel van de lokale intelligentia (een zeer selecte groep dikwijls) wordt aldus voor een groot deel volledig gehypothekeerd door de aanwezigheid van ontwikkelingshulporganisaties.

En dat kan toch bezwaarlijk de bedoeling zijn.
Ik ben tegen ontwikkelingshulp, de meest perverse vorm van kolonialisme. Ik ben voorstander van sociaal gecorrigeerde vrijhandel en vooral van globale economische spelregels.

Om maar één spelregel te noemen, die er zou mogen komen: het is verboden om miljoenen mensen te vermoorden om hun gerief te stelen. Ik weet het, het is idealistisch om zoiets te wensen, maar toch vind ik dat dit moet.

Een andere regel: het is verboden om het drinkwater en de grond waarop miljoenen mensen leven, te vervuilen zodat ze ziek worden, doodgaan, miskramen maken, en geen landbouw meer kunnen verrrichten. Ik weet het, het is idealistisch om zoiets te wensen, maar toch vind ik dat dit moet.

Kortom, een paar basisregels en dan zou de wereld er al een pak rechtvaardiger uitzien.

Maar zolang het rauwe kapitalisme overheerst, kunt ge dat op uw gat schrijven. Dan blijven Euro-Amerikaanse bedrijven miljoenen vermoorden uit eigenbelang.
C2C is offline   Met citaat antwoorden