Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Euh
Hij koopt een geweer met olifantenpatronen
Hij zegt tegen zijn maten dat em makakken gaat afschieten
Hij schiet een donkerkleurige dame dood, een kleuter en verwondt een turkse vrouw. Killing spree !
Sorry ze...maar dit is moord met voorbedachte rade. Niks verzachtende omstandigheden. Over 10 jaar kan hij waarschijnlijk vrij komen. Dus zo zwaar is het niet.
|
Ook al vind ik de straf gevoelsmatig zwaar gezien zijn jonge leeftijd, maar als ik mijn ratio mag laten opwegen tegen mijn gevoelens om 'jongeren te beschermen' moet ik Tavek hierin gelijk geven.
Hij heeft trouwens geschoten om te doden, en het was zijn bedoeling dat er veel meer dan drie slachtoffers zouden vallen...
Ik weet niet of ik me goed voel bij de gedachte dat iemand die ooit zoiets heeft bedisseld en uitgevoerd vroeg of laat weer vrijkomen, want dat kan hij in ons systeem. Dit vooral omdat een gevangenis nu niet de plaats is waar je leert omgaan met gevoelens van agressie, frustratie, enzoverder, maar ik denk eerder een plaats waar je die gevoelens net opkweekt en in stand houdt.
Ik wil hiermee ook niet pleiten voor internering, want in deze centra gebeurt ook allesbehalve wat de bedoeling van het concept is.
Als er dan al sprake is van echte begeleiding dan is er nog het probleem dat men op dit moment niet zeker is of het een goede zaak is om personen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis (=psychopathie, ik zeg niet dat HVT dit heeft) therapie aan te bieden. Want men vreest dat ze hierdoor net leren hoe ze zich moeten gedragen in sociale situaties waardoor ze niet opvallen en dus potentieel nog gevaarlijker worden.