Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius
Vlaanderen is inderdaad geen onafhankelijke staat, maar zou dan een 'nieuwe' staat worden, waarvan ik betwijfel of die ooit naar de buitenwereld toe het niveau van een dorp zou gaan overstijgen...
Welke economische of politieke druk zou Vlaanderen ooit internationaal kunnen uitoefenen denkt U ? De enige 'staten' die door hun kleinere omvang enigszins een internationale betekenis hebben, danken dat aan hun fiscaal regime. En ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat Vlaanderen wat dat betreft niet uitblinkt...
Denemarken is inderdaad heelwat bekender als die Indiase deelstaat, maar ik vind niet dat die vergelijk opgaat. Denemarken omvat immers ook nog eens Groenland en de Faroër-eilanden en dankt zijn bekendheid m.i. vooral aan het Scandinavisch welvaartsmodel en niet in het minst om het feit dat het bekend staat als het land waar de inwoners het gelukkigst zijn van de hele wereld... En Denemarken is ook al een eeuwenoude monarchie overigens...
|
Waarom zou Vlaanderen ook niet kunnen uitblinken? Vlaanderen is, mits goed beleid, in staat om de meest welvarende natie in de wereld te worden, en indien er eveneens een solidaire volksnationalistische politiek gevoerd wordt, ook de natie met het meeste welzijn. Ik zie niet in waarom we die kans niet zouden grijpen, aangezien dit in de Belgische context niet mogelijk is. Een kleine natie hoeft niet noodzakelijk onbetekenend te zijn op wereldvlak. Maar zelfs als we weinig te zeggen zullen hebben: wat is het verschil met de Belgische situatie? Is België dan zo invloedrijk op mondiaal niveau?