Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius
Tijdens de studie Rechten wordt daaromtrent bij mijn weten niet echt stilgestaan. De vraag is wat U bedoelt met 'kwestbare cliënten' ?
Uiteraard zullen er in de advocatuur, net zoals in de rest van de wereld trouwens, mensen zijn met beter ontwikkelde sociale vaardigheden dan anderen.
Uw vraag doet anderzijds wel veronderstellen dat U een bijzonder negatief beeld hebt over de advocatuur, wat ik betreur. Het is geenszins de bedoeling om mensen te 'pluimen' zoals U dat omschrijft...
Dat procederen geld kost, zal ik niet ontkennen, maar indien men onder bepaalde inkomensgrenzen valt, dan is er altijd de mogelijkheid om de aanstelling van een raadsman pro-deo te bekomen...
|

had bij mijn vorige post gemogen.
mensen in echtscheiding, mensen die dreigen het hoederecht te verliezen of willen terugkrijgen, mensen in verkrachtingszaken. Het gebeurt, naar mijn zin, veel te regelmatig dat zij verhalen vertellen over het ervaren onbegrip vanuit hun advocaat. Die wil het bij de feiten houden en enkel de feiten, terwijl emoties van die mensen veel belangrijker zijn; als daar gewoon wa meer interesse naar uit ging zou dat al een hele vooruitgang zijn. Veel de indruk dat advocaten het weten en die mensen nog minder waard doen voelen (niet echt bewust, maar toch geen goeie houding), terwijl je buiten uw rechtsregeltjes eigenlijk niks weet en zeker geen 'waardevoller' subject bent in de samenleving en eigenlijk dat moet benadrukken in de omgang met uw clienten.
In de opleiding zou hier toch meer aandacht mogen naar uit gaan.