Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Het is mij vandaag (heb zaterdag een nieuwe magnetische cel in mijn platendraaier laten plaatsen) nog maar eens duidelijk geworden, vinyl LP's klinken qua strakheid van klank en qua dynamiek veel beter dan CD's. CD's hebben dan weer het voordeel kleiner te zijn en kristalhelder van geluid te zijn, met de PC kan je je eigen "best of" maken. Vinyl-platen spelen vergt ook iets meer aandacht en voorzichtigheid. Maar als het louter om de muziek draait : geef mij maar de goeie ouwe vinyl LP. Zijn er "hier" nog die tot deze vaststelling kwamen ??? 
|
Ik vind vynil ook warmer klinken. Al zal het vaak ook gaan om de versterker. Ik had vroeger een hoog-vermogens Akai versterker met LEAK-luidsprekers (de befaamde "sandwich" speakers). De warmte en zachte en zware dreun die daaruit kwam wil ik nog eens horen bij moderne versterkers en moderne high-end luidsprekers.
Ooit naar het containerpark gedaan wegens verhuis naar een appartementje en nog steeds reuzespijt van.

Dit waren de speakers (geen eigen foto). Zowel de tweeters als de woofers hadden hun conus ingepakt in een soort aluminium laag wat zorgde voor een perfect demping zodat een boost heel diep klonk. Gecombineerd met een 30 jaar oude Akai versterker van 166 Watt bij 8 ohm konden die dingen (die ik had gekregen van mijn vader toen hij voor een kleinere stereo ging) mijn slaapkamer omtoveren in een wall of sound.
Onderaan de foto 1 van hun befaamde woofers met een alu laag erop zodat de woofer bij elke beat weer mooi teruggetrokken werd zonder het storende rammelende geluid te geven dat moderne high end luidsprekers geven op hoog vermogen.
En die Akai versterker was ook een schatje maar begon teveel gebreken te vertonen. Maar die was wel voorzien voor die luidsprekers en kon zelfs bij laag volume een stevig vermogen naar die Leak speakers sturen wat ideaal was. Ach... Ik heb 10 jaar mogen genieten van die stereo. Maar toch nog spijt dat ik die ooit heb weggedaan. Nu ja... mijn buren zouden me gewapend opwachten mocht ik die combinatie hebben behouden.
Ach... one day koop ik die boel voor veel geld misschien nog een keer. Het was de meest unieke sound ervaring die je kon hebben en ik heb er gelukkig geen cent voor betaald.