Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Die gemeenschapsdienstuurvergoeding moet eerder aan de lage kant zijn omwille van volgende redenen :
1) het is absoluut niet de bedoeling dat gemeenschapsdienstverrichters zich zouden nestelen in een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem;
|
Om die reden volledig akkoord.
Citaat:
2) gemeenschapsdienstverrichters moeten worden aangemoedigd om een job te zoeken op de reguliere arbeidsmarkt, desnoods een onaantrekkelijke job waarvan het uurloon evenwel hoger ligt dan die lage gemeenschapsdienstuurvergoeding;
3) de lamentabele toestand van onze openbare financiën laat niet toe dat de overheid een hoge gemeenschapsdienstuurvergoeding zou uitbetalen.
Het is waar dat een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem met een lage gemeenschapsdienstuurvergoeding niet volstaat om het zwartwerk onaantrekkelijk te maken, doch indien de huidige passieve uitkeringen voor werkbekwamen zonder werk vervangen zouden worden door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van pakweg 5 euro per uur effectief verrichte gemeenschapsdienst, dan zouden zij moeten kiezen tussen hetzij gemeenschapsdiensten verrichten, hetzij in het zwart gaan werken. Zij die er zouden voor kiezen om in het zwart te gaan werken, zouden dan niet langer ten laste zijn van de overheid, terwijl werklozen heden hun uitkering kunnen combineren met zwartwerk.
|
Ik begrijp Uw correctiemechanisme waarmee énkel nog de gemeenschapsdienstpresteerders recht zouden hebben op een prestatiegericht inkomen van 5 €/uur, maar dan volg ik wel ergens de kritiek die door sommige forummers in een andere draad werd gegeven, met name dat er dan een door de overheid georganiseerde 'verplichte tewerkstelling voor een bedrag onder het minimumloon' wordt ingesteld. En dat ruikt inderdaad naar een soort van dwangarbeid, of volgens sommigen misschien zelfs georganiseerde 'slavernij' (hoewel ikzelf dat niet in de mond zou durven nemen).
Zij die dat dan niet zouden willen, en dus in het zwart zouden gaan werken, vallen inderdaad niet meer ten laste van de overheid (geen 5€/uur door de overheid te betalen), maar ik stel mij de vraag of de overheid op die manier niet nog méér inkomsten zal verliezen aan ontdoken sociale lasten, belastingen, btw, etc... ?
Gaat zoiets op termijn niet helem�*�*l leiden tot een (de facto) val van de minimumlonen, rekening houdende met het feit dat het voor een 'werkgever' dan nog interessanter (lees: goedkoper) is om zwartwerk te organiseren ?
Hoe gaat men dat trouwens rijmen met het recht op prestaties uit sociale zekerheid. Gaat men hen dan volledig uitsluiten ? Ik zeg niet dat dat voor mijn part niet kan/mag, maar gaat dat op termijn niet leiden tot een privatisering van de sociale zekerheid ?