Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2004, 02:05   #85
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Als leerkracht biologie in het Gemeenschapsonderwijs is het mij echter ook verboden om met kruisje rond de hals te lopen, of een T-shirt met een politieke of religieuze boodschap erop. Hoofddoek dus weg.
Alvader,
In het gemeenschapsonderwijs moet een leerkracht neutraal zijn en blijven, en een religieuse boodschap is een boodschap, en proselytisch, ttz probeert iemand te overtuigen of te beïnvloeden.
Of het verboden is met een kruisje rond de hals te lopen, d�*�*r ben ik niet zo zeker van als jij: ik denk wel dat dit ingeburgerd en algemeen aanvaard is.
Of een hoofddoek iemand probeert te beïnvloeden betwijfel ik sterk: 40 jaar geleden was ik ll. in een gemeenschapsschool, en de pastoor liep daar zonder probleem in soutane rond, hoewel clergyman ook gekund had....(misschien wat te vooruitstrevend toen in de ogen van de Fons??
Ik heb me daardoor nooit beïnvloed gevoeld, en niemand protesteerde.
Zou een ll. zich dan beïnvloed voelen door een hoofddoek van een lerares? Ik geloof het niet (de lerares zou mischien juist daarom gepest worden door de ll. of als een curiosum beschouwd worden)

Dat er één of meer van de ll. met een hoofddoek in de klas zit lijkt me helemaal geen probleem: Als er een zwarte ll. in de klas zit, moet die zich dan éérst schminken voor hij binnen kan zonder andereren te storen??
Akkoord, die paralleel is niet 100% juist, maar de indruk op de medell. zal niet veel verschillend zijn.
In mijn klas zaten enkele jongens met een yarmulke, en daar stoorde niemand zich aan. (behalve misschien mogelijk een (ex?)nazi, maar ik heb er toen geen gekend... toen waren die nog héél stil )

En nù, 40 jaar later, zou dat ineens niet meer kunnen, enkel omdat het zwartblok er een propagandapunt van heeft gemaakt? Moet onze maatschappij dan dansen naar de pijpen van die zwartblokminderheid???? Alle gekheid op een stokje? the tail wagging the dog?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden