Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Elk redelijk mens heeft in de loop van de geschiedenis zijn eigen vrijheid en onafhankelijkheid nagestreefd zonder daarbij na te denken over de consequenties voor de gehele samenleving. Men had geen flauw benul waar men als samenleving zou uitkomen. Toen de grootsteden in de VS tot bloei kwamen stond men versteld van wat zich daar allemaal afspeelde: men dacht tot dan toe dat steden gewoon héél grote dorpen waren. Niets was minder waar: die steden bleken een heel eigen logica te volgen.
Idem met de steeds verdere ontwikkeling van transportmiddelen, geografische spitstechnologie, satellietcommunicatie, etc, die de globalisering mogelijk maakten. Men zag in eerste instantie de economische voordelen of het nut in tijden van oorlog, maar dat al die uitvindingen ook een jonge Zuid-Afrikaanse dromer van kanalen zou voorzien om wereldwijd te migreren en wat de consequenties van die mogelijkheden op wereldschaal waren: daar kon men toen alleen maar over speculeren.
Dus ja, in mijn ogen is wat we nu zien door niemand zo voorzien. We zijn proefkonijnen in een onvoorzien sociaal laboratorium, maar er zit geen professor in het lab die alles onder controle heeft. Dat noem ik een blind proces: menselijk handelen met onvoorziene uitkomsten.
|
Mooi geschreven. Een van de weinige teksten die op dit forum geboren worden die mij even liet nadenken over iets anders dan hoe ik de auter best kan uitschijten.