Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door present_1957
Wel als die kleine consumenten bewust zouden gaan kopen,alleen besef ik wel dat dergelijke etiketering op producten nog niet voor morgen zal zijn.In Nederland zijn er al werkgroepen die zich bezig houden met uit te pluizen wie bv Nike shoes maakt en in welke omstandigheden. Asics schijnt dan weer een voorloper te zijn inzake ethische code.Je mag niet vergeten dat de konsumptiegoederen vervaardigd in Azie voor het grootste deel bestemd zijn voor de Amerikaanse-Europese markt. Want de Vietnamese arbeider die een sportschoen in elkaar knutselt verdiend ongveer 50 dollar per maand, dus die kan zich geen Nike-shoes permiteren, enkel goedkope Chinese kopieën die je ook in Thailand aantreft op de markten.
|
Weet je, ik heb zelf jare geleden nog actie gevoerd tegen onmenselijke arbeidsomstandigheden bij onderaannemers van IKEA, of tegen Shell dat in de jaren '90 de bondgenoot was van de moordende dictatuur in Nigeria.
En dergelijke acties hebben inderdaad efect gehad, omdat deze bedrijven, niet toevallig noordwesteuropes bedrijven, waar consumentenorganisaties een lange traditie hebben, wel degelijk hebben beseft dat hun winstcijfers begonnen te lijden onder deze negatieve reclame.
Mijn stelling is niet dat dergelijke consumenten-acties nooit geen nut hebben. Ik denk gewoon niet dat ze NU nut hebben, in dit specifieke geval.
Wie denk je dat de grootste klanten zijn van Totalfina en van andere petroleumgiganten die in Birma collaboreren met het junta-regime, zoals het Amerikaanse UNOCAL? Individuele consumenten?