Los bericht bekijken
Oud 22 oktober 2007, 23:21   #152
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door migrantenjong Bekijk bericht
Als een opvoeding iemand minder intelligent maakt, dan is de opvoeding achterlijk en de persoon het slachtoffer.

Wat ik wel wil geloven over de Afrikaanse cultuur, gezien men in de vlieghaven van Kinshasa moet wachten tot dat de koeien het vliegveld hebben verlaten eer men kan landen.
Dat is een uitspraak die je voor jou rekening mag nemen.

Een kind wordt geboren met een bepaalde potentie (genen) die al dan niet tot uiting komt afhankelijk van de omgeving waarin het kind terechtkomt.
Dat gaat over de brede omgeving zoals de ontwikkelingsgraad van zijn land, de politiek in zijn land (als het oorlog is heeft het kind vanzelfsprekend minder mogelijkheden, als het kind zijn dagtaak bestaat uit het vinden en halen van drinkbaar water ook, en als bv. de concentraties giftige stoffen in de lucht te hoog zijn zoals bv. lood kan dat leiden tot mentale retardatie enzovort) tot de meer engere omgeving zoals zijn ouders, siblings, eventueel de schoolcontext, tot zelfs het huis waarin hij woont en ook de opvoeding. Al deze factoren interageren met mekaar.
Zelfs in België is het zo dat er een correlatie bestaat tussen sociale status en de graad van intelligentie zoals die gemeten wordt door intelligentietests. Dat is niet contra-intuïtief, want iemand die rijk is kan zijn kind veel meer (ontwikkeligs)mogelijkheden bieden dan iemand die ternauwernood aan de basis behoeften van het kind kan voldoen. En oefening van al die mogelijkheden baart kunst, dat geldt ook voor het invullen van opgaves of het beheersen van vaardigheden die eventueel tot een intelligentietest kunnen behoren. Zo kan een een kind uit een lagere sociale klasse lager scoren op een intelligentietest en later zelfs lager staan op de maatschappelijke ladder dan zijn meer door het lot (ik heb het hier enkel over genetisch profiel) bevoorrechte leeftijdsgenoten! Mogen we hieruit concluderen dat het kind uit het lagere sociale status gezin waarschijnlijk van nature dommer was dan het andere kind?
Het plaatje is nog lang niet volledig (en zal dit ook niet zijn op het einde van mijn post): de kans is groot dat de ouders van het lagere sociale status kind zelf door allerlei redenen niet hooggeschoold waren en het kind dus ook niet konden helpen bij allerlei huiswerkopdrachten bijvoorbeeld. Omgekeerd zijn de ouders van het 'hoge sociale status' kind dan waarschijnlijk wel hoger opgeleid wat mogelijk in hun genetische bagage voorgeprogrammeerd zat en zij misschien hebben doorgegeven aan hun kind en ze zullen waarschijnlijk de intellectuele ontwikkeling van hun kind hebben gestimuleerd.

Ik zou hieruit dus niet willen concluderen dat de lagere sociale status kinderen per definitie dommer zijn, dan de hoge sociale status kinderen. Dat ze minder de kans hebben gekregen om de vaardigheden te ontwikkelen die getest werden, lijkt me dan een veel eerlijkere en vooral correctere uitleg...
Als je binnen België al een verschil ziet omdat er in andere contexten anders wordt omgesprongen met intelligentie, moet je je eens afvragen wat dat verschil dan wel niet is als je deze situatie nog intgewikkelder maakt door een hier ontwikkelde intelligentietest te extrapolleren naar andere culturen.