Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2007, 10:52   #77
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Khonner wordt eens wakker jong. Die loze oproepen worden al 70 jaar in de lucht gestuurd. Tevergeefs. Met andere woorden : tweetaligheid dat dekreteer je niet en ook al zou jij met je toverstok alle Belgen tweetalig maken, dan nog heb je slechts een deel van het probleem opgelost. De politieke tegenstellingen, die blijven immers. Bovendien is België bijlange niet het enige land die met taalproblemen te maken heeft.

De taalgrens definbitief vastleggen, dat is een oplossing. De oorlogen stoppen pas als de grenzen definitief vastleggen. Noem het zever zoveel je wil, de mens is geen engel en heeft altijd oorlogen uitgevochten over het soort zever dat jij aanklaagt. De huidige oorlog tussen Vlamingen en Walen valt nog mee : er komt geen geweld aan te pas.
ik ben wakker hoor

ik stel me enkel de volgende vragen:
1) waarom kan je niet federaal stemmen voor het federale niveau. dit lijkt me de logica zelve in een land met een structuur als belgie
2) waarom zien we de werkelijkheid niet onder ogen, nl. dat in de faciliteitengemeenten ondertussen tot 80% van de bevolking eerder franstalig is en niet nederlandstalig

trouwens, ik ben het niet eens met de huidige communautaire "oorlog".

en denk hier eens over na. Brussel kent nog een 15% nederlandstaligen die allerlei voordelen hebben en bescherming genieten. gegarandeerde tweetaligheid: in ziekenhuizen en gemeentehuizen van brusselse gemeentes, ook door de politie, ben ik altijd keurig in het Nederlands geholpen. nooit problemen gehad. wist jij dat als je van een politieagent een boete in het frans krijgt in brussel deze kan aanvechten als je nederlandstalig bent? en in tegenstelling tot wat iedereen beweert proberen de meeste winkeliers, restauranthouders, cafehouders, etc... wel degelijk nederlands te spreken als je zelf in t nederlands begint.

franstaligen in de rand hebben deze voorrechten niet. hoewel zij daar zelfs de meerdderheid uitmaken. ik vind dit een zeer bizarre toestand. en kan de opmerkingen van sommige fdf-ers best begrijpen. voor de hardcore vlaams nationalist zal ik dan wel weer uitgescholden worden als volksverrader, maar daar trek ik me dus echt niks van aan.

ik vind het gewoon zo bizar dat in gemengde taalgebiden men zo hard zou vasthangen aan 1 taal terwijl de realiteit helemaal anders is.

en dit geldt zowel voor de vlaamse rand als de waalse rand rond brussel (waar ook steeds meet vlamingen gaan wonen). beide partijen willen strikt aan hun eigen taaltje vasthouden, maar de realiteit is nu eenmaal anders...