Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2007, 10:54   #5
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neetro Bekijk bericht
Ik geloof dat canada op deze manier werkt.
Goed voor personen die het best ok hebben in hun land is dat geen probleem, ik ga hier in ons apenlandje niet blijven en als ik beslis te verhuizen dan zal ik de nodige informatie opzoeken over mijn toekomstige thuis, daar ga ik dan ook voor de rest van mijn leven leven.

Maar zet jezelf nu ff in de schoenen van een vluchteling.

Nemen we het verhaal van Ilot, Ilot is een Congolees die actief is in oost-congo (conflictgebied). Hij werkt met ex-militairen die helemaal gebrainwashed zijn en terug een normaal leven wensen binnen de maatschappij. Zijn organisatie is actief in het reïntegreren van deze personen (ZONDER GEVANGENIS ).
Ilot was van 1-11aug te gast hier in belgie, waar ik hem ook heb leren kennen. Toen hij terugkeerde naar Congo was het conflict danig sterk terug aangewakkerd en tot op vandaag is Ilot nog steeds op de vlucht voor zijn leven.

Als zo'n persoon in een land als belgië komt aankloppen, hoe kan je dan weigeren deze hier te vestigen, als je weet dat als hij terug naar Congo keert hij binnen de week gevonden & vermoord zal worden?
En hoe kan hij in godsnaam onze taal, cultuur leren als hij de hele tijd op de vlucht is.
En toch blijft het een redenering die geen steek houdt!
Er moet door de internationale gemeenschap ingegrepen worden om de toestand in Congo te veranderen! Plaatselijke dictators en massamoordenaars moeten afgeschoten worden - niet meer en niet minder! Tot Ilot en zovele anderen in hun eigen land in veiligheid verder kunnen leven. Al de slachtoffers van "landen in oorlog" hier opvangen is onbegonnen werk, vooral als de meerderheid hier dan voor hun verder leven wil blijven plakken ook nadat de problemen zijn opgelost.

Nog een klein detail: hoeveel vreemdelingen en ex- lopen er hier rond die zijn moeten vluchten voor hun leven? 5% van het totaal?
andev is nu online   Met citaat antwoorden