Citaat:
Explodeert de formatie? woensdag 24 oktober 2007 Er zijn steeds eenduidiger berichten dat het eind deze week afgelopen is. Ofwel explodeert de formatie ofwel het kartel. De enige vraag is nog of het regime in staat zal zijn de CD&V van een groter conflict weg te houden. Dat laatste hangt grotendeels samen met de vraag of de CD&V bereid is Leterme in te ruilen voor Van Rompuy, in plaats van omgekeerd. Het is hoogst onduidelijk of dat zal gebeuren want ondertussen is ook de CD&V zelf voor een Vlaams geradicaliseerde achterban komen te staan, een effect dat zeker niet zal verminderen als Leterme de woestijn in zou worden gestuurd.... De onderhandelaars zitten in een onwezenlijke sfeer bijeen en behandelen blad na blad een regeerprogramma dat de kern van de onderhandelingen vooruitschuift en dat, naar hun aanvoelen, nooit een regeerprogramma zal worden. In vrijwel ieder geval zal de N-VA voor een solo-vlucht komen te staan. Men ziet niet meteen een alternatief, tenzij Bart De Wever de vlucht vooruit verkiest, en zijn loopbaan zou willen plaatsen in de thematiek van "Hij zong slechts één zomer". Dat lijkt mij niet zo te zijn.
Alles zou dan in een stroomversnelling kunnen komen. Zelf zal ik alsdan nagaan of dit historische moment nuttig kan gemaakt worden. Een simpele bijeenvoeging van De Wever en De Decker zou een spijtig minimum zijn, behept met een odium van opportunisme en tweede keus-inspiratie. Want eenheid rond de principes van Vlaamse autonomie, Vlaams zelfbestuur, is een veel grotere godsvrede-inspanning waard.
Het is in diezelfde context dat u de berichten moet plaatsen die vandaag in de pers verschenen rond een gesprek dat ik in 2005 had met Hugo Schiltz. Het interview met Paul Doevenspeck raakt aan de gevoeligste zenuwen van de geblutste Vlaamse macht en de daaraan verbonden Franstalige dominantie sinds 1999: het cordon sanitaire en de Vlaams-nationale verdeeldheid. Zelf heb ik over deze episode nooit met iemand gesproken, op verzoek van zowel Hugo Schiltz als Paul Doevenspeck. De mogelijkheid dat een eenheid van radicale Vlamingen (op welk forum dan ook, niet noodzakelijk partijpolitiek) zou kunnen lukken, heb ik altijd belangrijker gevonden dan gelijk welke vorm van koketterie of eigendunk. Ik zal altijd, zonder risico's te schuwen, blijven proberen dat onafhankelijke Vlaanderen zodanig dichtbij te brengen dat ik het zelf nog zal meemaken.
Gerolf Annemans
|
vanop zijn webstek :
http://www.gerolfannemans.org/3/inde...d=312&Itemid=1
vinger op de pols, me dunkt.
wie haalt het in de CD&V de oude vakbondsstand of de nieuwere autonomistische strekking die de N-VA volgt ... en waar gaat de CD&V naartoe ?