Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ook dit valt te bezien. Jezus kan proberen zijn hachje te redden. Men kan schermen met teksten uit het evangelie. In Mattheus 14 zegt Jezus: "Denk niet dat Ik op aarde vrede ben komen brengen. Ik ben geen vrede komen brengen, maar het zwaard."
|
Om uw woorden te gebruiken: "u fantaseert", of u heeft een andere versie van Mattheus 14. Ik lees enkel de dood van Johannes de Doper, een vermenigvuldiging van voedsel en Jezus die over het water loopt.
Citaat:
Trouwens in de zin die u aanhaalt: waarom zegt Jezus nu dat hij 'niet aan de Joden moeten worden overgeleverd'. Hij is toch zelf een jood?
|
Niettegenstaande het risico om natuurlijk weer beschuldigd te worden een levendige fantasie te hebben...
Elk evangelie werd geschreven voor een specifieke doelgroep. Marcus (of Mattheüs - ben niet meer zeker) werd geschreven voor de Joden, Lucas voor de "heidenen".
In iedere basiscursus communicatie gaat met men u vertellen over zender en ontvanger. Als de ontvanger hier de "heidenen" zijn, dan is het inderdaad logisch dat men over "de Joden" spreekt. Dit hier in tegenstelling tot de Romeinen.
Citaat:
U weet helemaal niet wat zijn plan is. U fantaseert er maar wat op los. U praat de hele tijd mensen na die ons hun versie geven gedurende 1700 jaar. Vroeger mocht er natuurlijk niet aan die versie getwijfeld worden. Nu liggen de kaarten anders.
|
Ik praat niemand na. Het is u die er op los fantaseert en overal een groot complot of duister motief in zoekt.
U hebt ook een groot gedacht van uzelf. U bent één van de eersten in 1700 jaar, die tussen de regels door de werkelijkheid ziet. Proficiat!
Citaat:
Wee u, Chorazim, wee u, Betsaïda! Tyrus en Sidon zouden reeds lang neerzittend in zak en as, zich bekeerd hebben, indien bij hen de wonderen waren gebeurd, die bij u hebben plaats gevonden. Ja, het lot van Tyrus en Sidon zal bij het oordeel beter te dragen zijn dan dat van u. En gij, Kafarnaüm, zult ge soms tot de hemel toe verheven worden? Tot in de onderwereld zult ge neerzinken." (Lc. 10, 13-15)
|
Context! Context! U zegt dat Jezus hele dorpen, steden en hun inwoners vervloekt. Dat is niet wat er staat. Lees het volledige stuk eens goed.
[1] Hierna wees de Heer nog tweeënzeventig* anderen aan en zond hen twee aan twee voor zich uit naar alle steden en plaatsen waar Hij zelf nog komen zou. [2] Hij zei tegen hen: ‘De oogst is wel groot, maar arbeiders zijn er weinig. Vraag daarom de eigenaar van de oogst om arbeiders in te zetten voor zijn oogst. [3] Ga nu, maar weet wel, Ik stuur jullie als lammeren onder de wolven. [4] Neem geen beurs mee, geen reistas en geen schoenen, en groet onderweg niemand. [5] Als je bij iemand in huis komt, zeg dan eerst: “Vrede aan dit huis.” [6] Woont daar een vredelievend* mens, dan zal jullie vrede op hem rusten; zo niet, dan zal die naar jullie terugkeren. [7] Blijf in dat huis en eet en drink wat men je aanbiedt, want de arbeider is zijn loon waard. Trek niet van het ene huis naar het andere. [8] Als je in een stad komt waar men je ontvangt, eet dan wat men je voorzet. [9] Genees er de zieken en zeg tegen hen: “Het koninkrijk van God is nu dichtbij u gekomen.” [10] Maar als je in een stad komt waar men je niet ontvangt, ga daar de straat op en zeg: [11] “Zelfs het stof uit uw stad dat aan onze voeten zit, mag u houden – wij vegen het af. Maar weet wel, het koninkrijk van God is dichtbij.” [12] Ik* zeg jullie: voor Sodom zal het op die dag draaglijker zijn dan voor zo’n stad. [13] Wee u, Chorazin! Wee u, Betsaïda! Waren in Tyrus en Sidon dezelfde machtige daden gebeurd als bij u, dan hadden zij zich, in zak en as gezeten, allang bekeerd. [14] Nee, voor Tyrus en Sidon zal het bij het oordeel draaglijker zijn dan voor u. [15] En Kafarnaüm, zou u hemelhoog verheven worden? Tot in het dodenrijk zult u neerdalen! [16] Wie naar jullie luistert, luistert naar Mij, en wie jullie afwijst, wijst Mij af; maar wie Mij afwijst, wijst Hem af die Mij gezonden heeft.’
Vanwaar komt u eigenlijk? Ouders strenge getuigen van Jehova, en u hebt er een complex aan over gehouden? Niet geslaagd op het klein seminarie? Of haalt u al uw ideeën op enkele fantasierijke websites?
Er moet alleszins iets zijn.
Zelfs het simpele en overduidelijke feit dat de christelijke leer in zijn beginselen veel vreedzamer is dan de islamitische wilt u niet inzien.