Los bericht bekijken
Oud 26 oktober 2007, 20:00   #1016
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or Bekijk bericht
Hallo,
Islamitisch omgeving bestond t/m 1924 : )
Bedankt voor uw ruime antwoord, maar dat was niet echt gericht op wat ik eerder vroeg, over wat u heden ten dage zou doen ivm een geboren en getogen leven in een niet-islamitische omgeving.

Citaat:
Mijn geloof is op de koran gebaseerd, de koran accepteert geen geloof die op onwetendheid is gebaseerd,
Nogmaals mijn vraag, hoe u denkt dat u zich als een niet-moslim zou verhouden tot de islam, of ligt dat buiten uw voorstellingsvermogen ?

Citaat:
ik ga het verder toelichten met een kant en klare tekstfragment geschreven door Prof. Linda Bogaert in haar notitie: de wetenschap in de koran:

Bevraging en observatie

De Koran vraagt geen blind aanvaarden, maar moedigt een dynamische verhouding aan tot de werkelijkheid en schrijft daarvoor bevraging en observatie voor.

Tradities mag men niet zomaar verder zetten. Er wordt herhaaldelijk gesteld dat het feit dat een vorige generatie er een bepaalde opvatting op nahield, op zich geen voldoende reden is om die opvatting te blijven huldigen.
"En als tot hen gezegd wordt: "Volgt wat God heeft neergezonden", zeggen zij: "Welnee, wij volgen dat na waarvan wij merken dat onze vaderen er zich aan hielden." Ook dan soms als hun vaderen helemaal niet verstandig waren en zich niet de goede richting hadden laten wijzen?". (Koran 2:170)
De Koran plaatst de mens dus voor een grote eigen verantwoordelijkheid: als men denkt dat anderen het verkeerd voorhebben, moet men de zaak in vraag durven stellen en onderzoeken. Men kan zich niet verschuilen achter de onkunde van anderen. Met deze dynamische houding tegenover de werkelijkheid, moedigt de Koran aan de Schepping te bestuderen en te analyseren, om zo de wetmatigheden erin te ontdekken.
"In de schepping van de hemelen en de aarde en het verschil van nacht en dag zijn tekenen voor mensen die verstand hebben, die God staande, zittende en op hun zij liggende gedenken en die over de schepping van de hemelen en de aarde nadenken..." (Koran 3:190-191)
Voortdurend is er een samengaan tussen wetenschap en geloof. Nadenken over de wetmatigheden in de natuur, is een manier om God te gedenken.
"In de hemelen en op aarde zijn zeker tekenen voor de gelovigen." (Koran 45:3)
De positieve waarden van de tekst heb ik vet gezet.
Deze zijn meestal al van toepassing geweest in de wetenschappelijke wereld.
Onderzoeksdrang is mi vrij menselijk, ook zonder goddelijk gebod of toelichtingen daartoe.

Aldus zou ik graag van u weten, of u zichzelf of anderen zowel maatschappelijk als wetenschappelijk minderwetend zou beschouwen, als u of die anderen de koran hiertoe niet ter hand zou hebben genomen.

Maw: Heeft een moslimwetenschapper een meetbaar kennisvoordeel tov zijn niet-islamitische collega ?

Kan u hiervoor ev wel een eigen antwoord bedenken, ipv een plaatsvervangend citaat ?
Het zou uw drang naar de zaak in vraag te durven stellen en te onderzoeken, alvast ten goede komen.

Alvast bedankt.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden