Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet
Als ik zo eens naar de wereld kijk en mijn gedachten ga ordenen,dan merk ik dat ik niet zo blij ben met de wereld waarin in leef.
We worden bijna gedwongen om in een wereldorde te leven die volledig bepaald wordt door de groten der aarde nl.de machtigen van de industrie en de politiekers die naar hun pijpen dansen.
Steeds meer en meer kleine zelfstandigen moeten afhaken en de boel sluiten,zij kunnen immers niet meer wedijveren met de multinationals of de grote bedrijven,de vrijheid van keuze is beperkt(wat betreft zelfstandigheid).
En eens men bij de grote bedrijven de tegenstand van kleine ondernemers heeft opgruimt kan men beginnen met alles te decentraliseren,om daarna winsten te gaan zoeken in andere goedkopere landen en met minder personeel .
De werknemers worden als en noodzakelijk kwaad gezien omdat ze nooit helemaal uitgeschakeld kunnen worden,tot spijt van de aandeelhouders die het kapitalisme benutten om er zelf beter van te worden.
Ik beschouw het kapitalisme en het liberalisme als een neergang in de wereld.
Het openen van bepaalde markten is alleen beschikbaar voor grote ondernemers en de concurrentie die prijsdaling voor de consument met zich meebrengt is van tijdelijke aard.
Met heimwee denk ik terug aan de tijd toen de kleine man nog enige inbreng had in de zelfstandigheid en er nog met enige tevredenheid en overschot zijn winkeltje kan opendoen,en geloof me die zijn er steeds minder en minder.
Versta me niet verkeerd hoor,vroeger was er minder dan nu maar het leven was eenvoudiger,prettiger en warmer.
|
Ben het hier volledig mee eens maar wil er toch aan toevoegen dat de macht van een multinational rechtstreeks afhankelijk is van het verkochte product. Op de moment dat de totale mensheid weigert om iets te kopen (van een bepaalde multinational) kan die multinational sluiten (of iets anders beginnen).
Stel je voor bijvoorbeeld dat niemand nog klant wil zijn bij (ik zeg nu maar iets) de Fortis bank ... of als niemand nog een Renault wil kopen ...
In die zin (maar we beseffen het nog niet) is de macht van de multinational heel relatief en zelfs heel breekbaar.